Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:
Wie weet in Amsterdam of omgeving een adres waar ze bobines kunnen doormeten?
Maarten,
met een universeelmetertje kan je het zelf. Zoek maar eens in dit forum, de weerstandswaarden voor primaire en secundaire spoel zijn bekend. Staan volgens mij ook in elk goed WPH. Het is erg leerzaam om dit soort dingen zelf te doen, resultaten te noteren en te vergelijken.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Het meten van de diverse weerstanden van een bobine is een primaire indicatie.
Het lijkt me dat er aan een bobine toch wel meer te constateren valt dan alleen de weestanden.
In een bobine zijn zeer hoge piekspanningen aanwezig die doorslag kunnen hebben, dat kun de met een universeelmeter niet constateren.
hier heb je een "Megger" voor nodig, die hebben de meeste mensen niet.
Ik ben geen bobine deskundige, maar heb al twee keer meegemaakt dat een bobine (niet van een BMW) ogenschijnlijk alles goed deed (weerstand) maar na een korte tijd opwarmen toch moeilijk ging doen.
Na vervangen van deze vonkentrommel waren alle problemen opgelost.
Misschien weet medeforumist Hr. Vervloet hier iets over, die is wel redelijk goed elektrisch onderlegd heb ik het idee.
Chris, R90S met vaseline en stuurkuipje
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:
Als het specifiek om een BMW gaat zou ik denken dat ze dat wel kunnen bij de Motormarkt Jordaan of bij Moto Dick. Zie Gouden Gids of Google voor adresgegevens.
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hi R riders,
In het boekje Schnelle tips fuer BMWs staat een 'device' wat de vonklengte kan meten. Dat apparaat heb ik nagebouwd en het werkt perfect.
Ik schroef beide bougies eruit en met een geladen accu en hete bobines (na een ritje) de startknop drukkend vergroot ik de vonk overspring lengte tot die niet meer overspringt. Dan stop ik.
Zo meet je de vonksterkte ongeveer, het is ca 1000 V/mm. (8-9 mm)
Na enig experimenteren in een donkere garage bleek dat de blauwe vonkjes dan ook overspringen van (door) de bougiekap naar de aluminium koelrib op de kop. Ik reed dus met lekke kabels. Het vervangen van deze kabels door nieuwe
was een merkbare verbetering.
De origine contactpunt-bobines van BMW (tot 1981) stellen helaas weinig voor. Ik ging naar de "kevergek" en mocht in een grote doos naar 6 Volts bobines zoeken. Na enig meten heb ik er twee gekozen met een lage primaire en hoge secundaire weerstand. De vonklengte was langer (=hoger) dan de BMW bobines (hoewel het ook Bosch was).
Hmmm... 6 Volt 1200 kever lijkt dus beter dan BMW R100RS konstateerde ik
De stelling heb ik al eens verkondigd: BMW= motorisch aardig, electrisch moeten ze bijleren. Het is vloeken in de kerk, maar ja, helaas is alles op ervaring gebaseerd.
Nog een naschrift.
M'n Lancia Beta HPE kreeg later een speciale aftermarket IR ontsteking en had daarna 22 mm vonklengte. Pas echter op dat je daar geen jetzer van krijgt! Het 'mengsel venster'' was enorm vergroot, dwz van zeer arm tot heel rijk mengsel liep de motor toch mooi. Dat uit zich o.m in starten bij de eerste omwenteling van de krukas.
Ik weet niet was de vonklengte van een moderne R-BMW is.
Groetjes, vonk ze, Louis
Quote:Het meten van de diverse weerstanden van een bobine is een primaire indicatie.
Het lijkt me dat er aan een bobine toch wel meer te constateren valt dan alleen de weestanden.
In een bobine zijn zeer hoge piekspanningen aanwezig die doorslag kunnen hebben, dat kun de met een universeelmeter niet constateren.
hier heb je een "Megger" voor nodig, die hebben de meeste mensen niet.
Ik ben geen bobine deskundige, maar heb al twee keer meegemaakt dat een bobine (niet van een BMW) ogenschijnlijk alles goed deed (weerstand) maar na een korte tijd opwarmen toch moeilijk ging doen.
Na vervangen van deze vonkentrommel waren alle problemen opgelost.
Misschien weet medeforumist Hr. Vervloet hier iets over, die is wel redelijk goed elektrisch onderlegd heb ik het idee.
Chris, R90S met vaseline en stuurkuipje
Ben door mijn beroep behoorlijk elektrisch onderlegd en door 45 jaar knutselen aan motoren ook motorisch behoorlijk onderlegd.
In een reactie hierboven wordt een test beschreven die voor een amateur goed te doen is. De doorslagspanning van droge lucht is inderdaad ca. 1000 V per mm. Bij ca. 10 atm. compressie is dat ca. 10.000 V per mm geworden, dus je hebt in lucht minimaal 7 tot 8 mm vonklengte nodig.
Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt voor alle reacties. Het probleem betreft het starten van een Honda CB Four (heb ook een BMW hoor). Koude start na een tijd stil staan is slecht. Met een beetje pech ben ik 10 minuten aan het klooien. Daarnaast heeft ie de neiging om binnen de eerste 2 kilometer op onregelmatige momenten spontaan af te slaan. Even een paar keer contact aan en uit biedt dat soelaas. Dit probleem doet zich ook soms voor als je na een lange rit de motor uit zet en dan na een tijdje weer weg rijdt. De motor loopt voor de rest prima. Zowel de bobines als de Boyer Bransden electronische ontsteking die is gemonteerd zijn ongeveer 15 jaar/100.000km oud. Dus ik verdenk een van die twee. Contactslot is vernieuwd en bedrading en aansluitingen heb ik nagelopen op losse contacten. Accu is goed (1 jaar oud). Als een van de electo experts mijn verder op weg kan helpen (ondanks dat het om een Honda gaat) stel ik dat erg op prijs. Ik kan wel gelijk alles nieuw kopen maar ja...
Quote:Hi R riders,
In het boekje Schnelle tips fuer BMWs staat een 'device' wat de vonklengte kan meten. Dat apparaat heb ik nagebouwd en het werkt perfect.
Ik schroef beide bougies eruit en met een geladen accu en hete bobines (na een ritje) de startknop drukkend vergroot ik de vonk overspring lengte tot die niet meer overspringt. Dan stop ik.
Zo meet je de vonksterkte ongeveer, het is ca 1000 V/mm. (8-9 mm)
Na enig experimenteren in een donkere garage bleek dat de blauwe vonkjes dan ook overspringen van (door) de bougiekap naar de aluminium koelrib op de kop. Ik reed dus met lekke kabels. Het vervangen van deze kabels door nieuwe
was een merkbare verbetering.
De origine contactpunt-bobines van BMW (tot 1981) stellen helaas weinig voor. Ik ging naar de "kevergek" en mocht in een grote doos naar 6 Volts bobines zoeken. Na enig meten heb ik er twee gekozen met een lage primaire en hoge secundaire weerstand. De vonklengte was langer (=hoger) dan de BMW bobines (hoewel het ook Bosch was).
Hmmm... 6 Volt 1200 kever lijkt dus beter dan BMW R100RS konstateerde ik
De stelling heb ik al eens verkondigd: BMW= motorisch aardig, electrisch moeten ze bijleren. Het is vloeken in de kerk, maar ja, helaas is alles op ervaring gebaseerd.
Nog een naschrift.
M'n Lancia Beta HPE kreeg later een speciale aftermarket IR ontsteking en had daarna 22 mm vonklengte. Pas echter op dat je daar geen jetzer van krijgt! Het 'mengsel venster'' was enorm vergroot, dwz van zeer arm tot heel rijk mengsel liep de motor toch mooi. Dat uit zich o.m in starten bij de eerste omwenteling van de krukas.
Ik weet niet was de vonklengte van een moderne R-BMW is.
Groetjes, vonk ze, Louis
Dit aparaatje heb ik bij Louis.de gekocht en daarmee kan men hetzelfde doen als wat louis omschrijft. (ik noem dat vonken trekken) ik meen dat het 8 euro koste.
[img]/import/photos/p30153s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hi R riders,
Nog een ervaringsfeitje:
Steeds slechter starten als de rest in orde is? Wat kan dat zijn?
Bij een oude VW busje (T2) bleek het inderdaad bobine te zijn. Inwendig was de hoogspanningsspoel blijkbaar gedeeltelijk kortgesloten: een afwijkend aantal Ohms meette ik daar. Het vonkenpotje gaf een vonkje van 6 mm lengte, dus dat het ueberhapt nog draaide is een wonder.
Hoe kwam dat, dat de bobine doorbrandde?
Waarschijnlijk door dat de bougiekabels z.g 'politie kabels' waren. Destijds kon je een meeruitvoering, een extra ontstoring kopen als je de VW bus nieuw kocht. In de bougiekabels zit dan een extra koolstof weerstand ingebouwd. Deze was op enkele kabels van de 4 geheel weggevonkt, er was dus een holte overgebleven waar eens de koolstof weerstand zat.
Een eye opener: ik had de bougiekap met de koolstofweerstand erin overlangs doorgezaagd.. en stond perplex; ca 10 mm was wegge-erodeerd: vonkverspaning noemen ze dat geloof ik in de industrie. het werkt blijkbaar!
Als er zo'n enorme vonkbrug verborgen zit in je systeem,
dan kan de bobine zijn energie niet meer goed kwijt. Even kan hij daar nog wel tegen maar daarna gaan hij inwendig gaan doorslaan. De bobine wordt dan te heet en de asfalt vulling (of pek) smelt dan blijkbaar. Dan gaan de windingen van de hooggspannings spoel tegen elkaar liggen en dan wordt hij dus langzaamaan een laagspannings spoel... Van het een komt dus het ander.
PS1(Bosch Bobines zijn gevuld met pek, zaag er naar eens een open. Lucas bobines gevuld met transformator olie; niet aankomen, giftig)
Om deze reden meet ik af en toe (elke 10.000 km) de kabel weerstand van m'n bougiekabels. Als dat te hoog wordt dan 'mol je de bobine'. Ik heb een tweede ervaringsfeit hierover, maar dan wordt het een te lang verhaal.
Als de bougiekabels OK blijven zoals bij m'n luchtgekoelde T3 bus (uit 1980), dan blijkt de bobine wel even 320.000 km's probleemloos mee te gaan; en een paar dagen geleden na meting nog 16 mm vonk tegeven. Blijkbaar zijn slechte kabels dus bobine -mollers?
Groetjes. Vonk ze, Louis.
Luois,
kom graag ook met je twede ervaringsfeit, dit is machtig leerzaam!
Bedankt,
Egbert
|