Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn accu is inmiddels 4 jaar oud en het lijkt erop dat hij minder wordt.
Vanochtend starten kon ik vergeten.
Laadspanning is normaal ca 13,3 volt onderweg.
Is dat de nomale levensduur en wat is een goed merk accu???
En waar kun je voor een redelijke prijs slagen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
4 jaar is niet indrukwekkend en het kan gebeuren, afhankelijk van hoe de accu wordt gebruikt, geladen en ontladen. Je kan bij allerlei banden/accu-centers een goede accu vinden, als je motorfietsmerk en -type noemt hebben ze doorgaans wel in een lijst het goede type staan. Ik heb nu ruim 2 jaar een Kyoto Y60-N30L-A in de R80 hangen en die houdt zich nog steeds prima. En waar ik ook heen ga: de eerste en de laatste kilometer zijn over een heftig stuiterend wegdek. Ik was tussen 60 en 70 Euro kwijt, twee jaar geleden.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'W.V.', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn indruk is dat ze niet echt lang mee gaan, of ik heb pech gehad.
Namelijk: Mareq 4 1/2 jaar. Exide 2 1/2 jaar. Daarna heb ik een een Varta gekocht die er nu 2 jaar in zit. Varta schijnt wat beter te zijn, maar is ook 15 tot 20 euro duurder. Ik heb er 85 euro voor betaald. Ik ben benieuwd. Oh ja, ik praat over een
R100RT van '82.
Gr. W.V.
Reactie van bezoeker 'JD', geïmporteerd van het oude forum:
Varta hoeft niet perse goed te zijn. Nieuw accu in R100RT gezet (april ), ca september opgeladen en motor in stalling gezet. Na de winter accu defect. En het volgende jaar nogmaals.
Dus duurder merk hoeft niet perse beter te zijn.
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Gebruiken jullie geen druppelladers? Een geladen accu is door zelfontlading na pakweg 3 maanden gewoon leeg. Een accu die diep leeg raakt is heel snel defect.
Zeker in een koude schuur.
Reactie van bezoeker 'w.v.', geïmporteerd van het oude forum:
Zoals in de gebruiksaanwijzing van sommige accumerken staat, laad ik de accu altijd bij als de spanning onder de 12,3 volt dreigt te komen. Dus ja zeg het maar...
Trouwens wie weet waarom een bmw r100rt een accu van 28 tot 30 amp. nodig heeft en een bmw r1200gs maar eentje van 14 amp.
Gr. w.v.
Reactie van bezoeker 'W.V.', geïmporteerd van het oude forum:
Was het nou een moeilijke vraag, een domme vraag, een oninteressante vraag, een slimme vraag, een verkeerde vraag, of een abnormale vraag?
Gr.W.V.
De amp zal ongetwijfeld met de sterkte van de startmotor en de overbrenging van startmotor starterkrans te maken hebben.
BV Honda motoren (van de leeftijd van onze boxers) hebben een veel kleindere startmotor dan onze 2 kleps boxer en die draaien veel meer toeren , hebben ook allemaal kleindere accu's.