Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie/koelvloeistof lekkage
Reactie van bezoeker 'Rob Sonneveld', geïmporteerd van het oude forum:

In de carterpan van mijn
K 100 RS zit,helemaal vooraan,een gaatje, waar af en toe wat "prut" uit komt gelopen.
Het lijkt een mengsel van olie en koelvloeistof. Weet iemand waar dit gaatje voor dient en waarom dit goedje eruit komt gelopen?
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Ey dat mengsel van olie en koelvloeistof kan wel eens een lekke koppakking zijn,als je de dop van het koelvloeistofresevoir opendraaid drijft daar dan ook een beetje een donkere gloed op?en dat gaatje bedoel je daar niet de aftapplug mee? misschien is die niet goed vastgedraaid.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob Sonneveld', geïmporteerd van het oude forum:

Nee, Roy, ik ben er al een tijdje geleden achter gekomen wat er aan de hand was.
Als er uit dit gaatje (onder in het olie/waterpomphuis) olie, koelvloeistof of een combinatie van beide lekt, zijn de keerringen van de gecombineerde olie/koelvloeistof-pomp defect. Die heb ik vervangen en het euvel is verholpen.

Reply
Reactie van bezoeker 'Kees Roozemond', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Rob,

Daar boven zit de gecombineerde olie/waterpomp

Engelstalige site:
http://www.ibmwr.org

veel gegevens

http://www.ibmwr.org/ktech/water-oil-pump-rebuild.shtml

Duitstalige site:
http://www.flyingbrick.de/

goed forum en veel gegevens

mvg
Kees
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Rob en Kees,
Ik ben Hans en heb hetzelfde probleem (K100 - 130.000 km.) Hij begon twee dagen geleden met 6 druppels, maar nu zijn het 6 druppels per 30 sekonden. BMW-dealer zegt dat de hele olie/waterpomp bij dit soort kms. kapot is, maar aan jullie reakties te zien, niet dus.
Kan dit (keerringen vervangen) door een redelijke leek zelf gedaan worden? of moet je dan al doorgewinterde sleutelaar zijn.?
Groeten
Hans
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Hans, een doorgewinterde moet je heus niet zijn hoor!
Zorg best eerst dat je een Peters handboek hebt of kijk eens op rond op het internet. De oude keerringen mag je gerust kapottrekken, het gaat trouwens niet anders. Let wel of het asje niet te erg ingelopen is, want dat kan als eens voorvallen en zal er een nieuw asje mÈt tandwielen bij de nieuwe keerringen besteld moeten worden. Gebruik zÈker gÈÈn brute kracht voor de water-keerring op zijn plaats te krijgen. EÈn tik met een hamertje is voldoende om dat onderdeel naar de haaien te helpen.
Succes!
Reply
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo Rob en Kees,
Ik ben Hans en heb hetzelfde probleem (K100 - 130.000 km.) Hij begon twee dagen geleden met 6 druppels, maar nu zijn het 6 druppels per 30 sekonden. BMW-dealer zegt dat de hele olie/waterpomp bij dit soort kms. kapot is, maar aan jullie reakties te zien, niet dus.
Kan dit (keerringen vervangen) door een redelijke leek zelf gedaan worden? of moet je dan al doorgewinterde sleutelaar zijn.?
Groeten
Hans
hallo Hans
De pomp heeft geen km stand wanneer hij stuk gaat maar als je motor van voor 89 is moet je op de tussenas letten als die degindt te rammelen hij zit in het blok , en loopt tussen 1500.000 en 200.000 stuk en is erg duur om te laten vervangen ca Ä1500,00 is bij mijn ook gebeurt! Maar de olie pomp is goed zelf te doen!
Groetjes Willem
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi allemaal,
nog bedankt voor het inspreken van goede moed, want alles is gelukt. Het gaat/ging allemaal wat moeilijker dan op die engelse paginas vermeldt stond, maar uiteindelijk alles geukt. Vooral het eruithalen van de oude keerringen was een penswerk. Je moet toch wel hard meppen, maar wel zo dat je verder niks beschadigt.
Tot nu toe geen lekkage meer en toch alweer een 400 km. gereden.
Nogmaals bedankt.
Hans
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)