Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versnellingsbak olie 75W90 ipv 80W90 ?
#11
Van de Hobbyist, onze sponsor GEAR SAVER 85/140 SYNTHETISCHE VERSNELLINGSBAKOLIE 11.50 .
Goed spul !!!

Bep van Malde
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Genoteerd Bep.
Als jullie 140-versies echt zo goed zijn dan moet ik dat zeker uitproberen.
Reply
#13
Ik heb gisteren de versnellingsbak olie vervangen voor 85W140. Is inderdaad een heel stuk beter! Geeft veel meer het gevoel dat er echt "gesmeerd" wordt in de bak tijdens het schakelen.(Bij fa. Vink in Alkmaar gekocht voor € 7,70.)

Mijn vraag is: wordt dit ook voor de eindoverbrenging geadviseerd of kan hier de 75 of 80 W 90 inblijven?

grt Tom
Reply
#14
volgens mijn oekje kan je in V-bak, tunnel en haakse overbrenging dezelfde olie gebruike. SAE 80 met varaties.
Gro9eten,
Egbert
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Maarten ', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn dealer zei dat je in een oude bak (in mijn geval die van een /5) juist geen moderne synthetische (80w140 etc) olie moet gebruiken, Schijnen de lagers niet zo leuk te vinden (m.n. de koperen delen die de kogels op z'n plaats houden). Weet niet wat er waar van is, wie weet meer?
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

de additieven kunnen een zwavel verbinding bevatten, die tasten messing aan, vandaar.

maar wie zegt dat de oude orig. lagers er nog inzitten ?

Grt, Peter
Reply
#17
Quote:de additieven kunnen een zwavel verbinding bevatten, die tasten messing aan, vandaar.

maar wie zegt dat de oude orig. lagers er nog inzitten ?

Grt, Peter
En door alle reinigende werkingen van die nieuwe syntetische olieen kunnen motoren en bakken zo schoon worden dat oude pakkingen ook kunnen gaan lekken.

Reply
#18
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:


Hi R riders,

(Topic 75 w 140)
Ik rijd nu al ruim 5 jaar met 75 W140 van Sunoco in mijn R 100 RS. De tip komt van een duitse R crosser (Ueber den ganzen welt)
De vergelijking tussen de oude olie (80W90) en de nieuwe(75 W 140) is enorm.
Plakkende of nauwelijks schakelende een-naar-twee bij zeer koud weer en niet omlaag willen van 4 naar 3 bij zeer hete bak zijn op een slag verdwenen. Ik geloofde er ook niet in totdat het erin zat.
Ook na 5 jaar lekken de pakkingen nog steeds niet, waarom zouden ze?

Maar ja, 'we' zijn blijkbaar doetjes geworden... gisteren bij knap sterke windvlagen dwars op de N470/206nog naar m;n werk geweest. Maar een enkele andere motorrijder gezien. En die ander was uiteraard een BMW.!!!!
Kon aan de zijdelingse bewegingen van een lijnbus voor me op de N206 ongeveer zien hoe schuin ik moest hangen. (reagerend als een surfer op vlagen)...dat is niet zo moeilijk als het lijkt...
Note: als je alleen rijd bij 20 C en een zonnetje op tweede Pinksterdag heb je geen 75 W 140 nodig. ...

Veel succes,... L.
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Ha die Louis,

En je kan tuurlijk een blauwe r80rt tegen komen! op diezelfde wegen. Want die rijd ook door.

Grt, Peter, je ex buurman!
Reply
#20
Vandaag gehaald bij de sponsor (wat is het toch rustig wonen daar!):
GEAR SAVER 85/140 SYNTHETISCHE VERSNELLINGSBAKOLIE 11.50

Nog niet uitgeschonken maar ben benieuwd of de 'magic' ook bij mijn bak werkt!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)