Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheid R100RT niet meer boven 35 km/uur; vocht???
Reactie van bezoeker 'Rik', geïmporteerd van het oude forum:

Recentelijk, na vele dagen regen, reed ik op mijn R100RT (1992) naar mijn werk. Na 4 a 5 minuten (ongeveer 2 kilometer) reageerde de motor nauwelijks meer op het gas. Het motorgeluid zelf nam ook niet meer in toeren toe (hoewel, slechts een klein beetje). Ik kon in de eerste en de tweede versnelling weer thuiskomen maar niet harder dan 30 km/uur. Ondertussen sloeg de motor bij stoplichten regelmatig af maar kon hem met gelukkig toch weer gestart krijgen.

Weer thuisgekomen draaide het blok nu hooguit 450 toeren stationair. Uit beide uitlaten kwam wel druk (redelijk synchroon), dit met de hand gevoeld.

Ik had al eerder het idee dat de bedrading gevoelig werd voor regenachtig weer (neiging om bij uitlopen cq stationair draaien af te slaan. Volgens mij lichtte het rode laadlampje dan wel eens op af en toe).

Ik heb de motor pas een jaar en ken de geschiedenis verder niet goed. Vorig jaar is in de garantieperiode wel nog de dynamo en spanningsregelaar vervangen.
Ik zelf wil nu in ieder geval beide bougie kabels vervangen en eventueel ook de bougiekappen. Ik denk dus aan vocht. Maar wellicht dat er tips zijn die mij op weg kunnen helpen het probleem aan te pakken.

Afgelopen zomer is de motor nog bij de Jong geweest in Alphen. Ik geloof dat zij wel naar de carb's hebben gekeken maar mogelijk dat ondertussen er toch vocht in heeft kunnen komen. Hoe kan je dat nu eigenlijk vaststellen?

Afijn , tips zijn meer dan welkom.

groeten,

Rik

Reply
Reactie van bezoeker 'Benno van Ham', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn eerste vermoedens.

te weinig benzine of vocht.

Zoals je al aangaf, vervangen van bougiekabels kan vaak geen kwaad na een aantal jaar.

Benzine tekorten kunnen komen door:
Verstopte tankontluchting (boven in tank moet een klein ontluchtingsgaatje zitten)
Verstopte benzinekranen (Kraan dicht, slangen los bij de kraan en per kraan opendraaien of er nog voldoende uitkomt.)
Teveel water in de vlotterbakken, verwijder de vlotterbak onder de carburateur door de klembuigel weg te draaien van de onderkant (eerst benzinekranen dichtzetten) Als er veel bellen (water) in de vlotterbakken zit weet je genoeg. Omspoelen, schoon maken en terug plaatsen.
Verstopte sproeiers. Zeker als je fijn bruin poeder (roest) in je vlotterbakken aantreft is het goed mogelijk dat je sproeiers gedeeltelijk verstopt zijn. Losdraaien en voorzichtig uitblazen met perslucht. verstopping kan ook door water komen trouwens.

Vast nog meer zaken maar hier kun je al lekker mee beginnen

Verstoppingen in carburateurs
Reply

Hallo Benno,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik hoop volgende week hiermee aan de slag te kunnen.
Ik laat iets horen wanneer de machine weer loopt.

Toch nog een vraagje: wanneer water in de vlotterkamers zit, moet ik dan ook evenuele afdichtingen vervangen van de carburateurs? M.a.w. hoe komt het water in de carbs terecht? Ik zal vanavond ook het werkhandboek hierop eens naslaan.

gr.
Rik

Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Water komt waarschijnlijk niet door de afdichtingen van de carburateurs die versleten zijn maar van condenswater uit je tank.
Als een motor (lang) stil staat zakt het condenswater naar beneden en komt als eerste uit de tank ipv benzine.
Zorg dat je altijd de tank vol wegzet zeker als je de motor voor langere tijd wegzet en je hebt geen last van
* roest in de tank
* condens in de tank.

Overigens de vlotterbak pakking kost 2 x niks dus vervangen kost ook 2 x niks, ik meen o,89 ct

Sucees
Reply
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo wakker worden.......!!! Wat dachten jullie van een vochtige ontsteking???? Het heeft dagen geregent...... Het regent niet in de benzinetank en stroomt de carburateur zeker niet in. Misschien heeft de motor buiten of erg vochtig gestaan tijdens deze regen... Even de vonk controleren op een mooie blauwe vonk (geel is een zwakke vonk) en alles nalopen en inspuiten met een contactspray, en dan weet ik bijna voor 99% zeker dat de BMW weer als vanouds loopt.
Reply
Quote:Hallo wakker worden.......!!! Wat dachten jullie van een vochtige ontsteking???? Het heeft dagen geregent...... Het regent niet in de benzinetank en stroomt de carburateur zeker niet in. Misschien heeft de motor buiten of erg vochtig gestaan tijdens deze regen... Even de vonk controleren op een mooie blauwe vonk (geel is een zwakke vonk) en alles nalopen en inspuiten met een contactspray, en dan weet ik bijna voor 99% zeker dat de BMW weer als vanouds loopt.
Trrring Herman ik is wakker!!

Ook al het topic onder dot topic gelezen?
Contactpunten half in het water en olie doet de BMW nog "goed"lopen.
Dan: ik heb niet geschreven dat het regent in de benzine tank maar dat condenswater de oorzaak zou kunnen zijn.
Dus graag reageren op wat echt geschreven staat en niet op wat jij ervan bakt, daarvoor moet je wakker zijn en lezen...........
Reply
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Een BMW uit 1992 heeft geen punten, en onderwater doen deze het ook niet!! Het lijkt gewoon een electrisch probleem!! Toerental die niet toe wil nemen, afslaan en de dagen lange regen. Niet langer zeuren, maar gewoon even nakijken. Controleer de vonk van de bougie's en je weet het probleem is. Goede vonk + benzine en zuurstof is lopen, zo heb ik het geleerd in mijn opleiding vroeger! Ik zit al 22 jaar in het vak, en ik weet heus wel waar ik over praat. De BMW R100RT heeft geen stuurapparaat, geen luchtmeter, geen inspuitventielen of benzinepomp, dus krijgt de motor benzine en er is een mooie vonk loopt het beestje ook!!
Reply
Herman,
mijn R80 staat ook buiten en heeft vorige week ook veel regen gehad en ze werkte gewoon prima elke dag. Water kan inderdad wel een probleem zijn en hoeft niet perse. Ik weet dat ik een keer een puntenmotor door een ondergelopen tunnel reed en ineens was alles weg. Te nat geworden. En een kwartier later startte de machine weer! Leermoment: ik dacht dat ik er even hard doorheen moest en je moet dan gewoon even heel rustig rijden, zodst het water niet in je ontsteking komt.
Groeten,
Egbert
Reply

Mijn BMW heeft inderdaad vorige week en de weekend buiten gestaan maar wel elke dag 40 km gelopen. Tijdens de zomervakantie had ik uit nood met WD40 op de kabels gespoten na een paar dagen regen. De reactie van de BMW op de regen was toen echter veel minder heftig dan vorige week. Dus ja, ik denk dat Herman gelijk heeft, maar het wordt wel tijd om de zaken eens aan te gaan pakken.
Ik heb in ieder geval weer een beetje kennis opgedaan dankzij jullie reacties. Thanx!
Reply
Quote:Een BMW uit 1992 heeft geen punten, en onderwater doen deze het ook niet!! Het lijkt gewoon een electrisch probleem!! Toerental die niet toe wil nemen, afslaan en de dagen lange regen. Niet langer zeuren, maar gewoon even nakijken. Controleer de vonk van de bougie's en je weet het probleem is. Goede vonk + benzine en zuurstof is lopen, zo heb ik het geleerd in mijn opleiding vroeger! Ik zit al 22 jaar in het vak, en ik weet heus wel waar ik over praat. De BMW R100RT heeft geen stuurapparaat, geen luchtmeter, geen inspuitventielen of benzinepomp, dus krijgt de motor benzine en er is een mooie vonk loopt het beestje ook!!
Herman je weet wel waar je over praat echter je vergeet keer op keer goed te lezen.
dat komt vaker voor bij mensen die al lang in een vak zitten en menen alleen een oplossing aan te kunnen drgaen.
Ik schrijf niet dat de contactpunten onder water stonden maar half onder water. En uit eigen ervaring weet ik dat de motor nog liep.Ik was immers zelf de berider op dat moment.
Dus wel weten waar je het over hebt maar GOED LEZEN.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)