Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Compressie meting en rook uit uitlaat
#1
Reactie van bezoeker 'Wim RS', geïmporteerd van het oude forum:

Naar aanleiding van wat rook uit de uitlaat heb ik maar eens een compressie meting gedaan, ik kom uit op 12 en 11,5 bar ( beide bougie's er uit, vol gas motor was practisch koud) dat lijken mij fatsoelijke waarden toch ?

Is het vernieuwen van de klepsteel rubbers erg veel werk ( zelf te doen of beter laten doen) eventueel samen met kleppen laten stellen, die vind ik iets luidruchtig, maar ben geen BMW gewend :-)

Reply
#2
Wim waarden zijn prima, betreft de rook uit de uitlaat is dit als de motor op de zijstandaard heeft gestaan?
Het kan nl zijn dat er dan zeker bij de boxers van voor 1985 olie via de (open) uitlaatklep naar de uitlaat loopt.Je krijgt dan prachtige rook gordijnen bij het starten van de boxer.
Van dat vervangen heb ik geen kaas gegeten.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

olie via uitlaat klep ? olie zakt gewoon langzaam langs zuiger naar verbrandings ruimte, starten is dan blauwe pluim, mijn r80 doet het meestal ook, echter olieverbruik niet te meten. ik heb de koppen van een r45 en r60-6 open gehad, daar zat geen klepsteelrubber op, alleen een messing geleider.

Grt, Peterr45
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

verschil in compressie kan veroorzaakt worden door een verschil in de klepafstelling van beide cylinders. De boxer is daar nogal gevoelig voor.
En wat dat roken betreft, is je oliepeil niet te hoog?
Klepseals zitten er niet op. Niet doen ook.

H
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Wim Rs', geïmporteerd van het oude forum:

Ha bedankt voor de reactie's en idd de eerste tip is goud waard, hij staat op de zijstandaard :-)))))))

Had het eerder niet opgemerkt, zal het in de gaten houden.

Voor wat betreft oliepeil, wat is jullie opinie voor de vul hoogte ??
Bij mijn volvo is het 1/3 onder max anders is die olie zo vebruikt.
daarna verbruik nihil ???
Reply
#6
Iedere motor heeft zo zijn eigen peil zeg maar.

Bij mijn 1987 rt is dat onegveelr0,5 cm boven minimaal de rest is zo weg.
Bij mijn Volvo is dat net iets boven half de rest is ook zo weg.

Het is altijd de kunst om het peril van de motor aan de weet te komen ook gebruik van zijstandaard (of niet) heeft daar mee te maken.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, mijn r80-7 blijft op half 'hangen'

grt, peter v oossanen
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Compressie:
Meten doe je trouwens met de motor op bedrijfstemperatuur, waarde's lijken mij ook wel goed.

Olie:
Voor een lange rit zet ik hem altijd op het maximum, normaal gesproken bij het in de buurt rijden, tussen minimum en maximum, altijd goed.
Nu heb ik er wel meer olie in zitten als normaal, zit zo'n carterpan vergrotingsring tussen, dus meer olie in het blok als standaard.(R75/5).

Roken:
Als die altijd op de jiffy staat is het aannemelijk dat de linkerkant fors kan roken, vooral bij koudstart.

Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Herman', geïmporteerd van het oude forum:

Compressie meten met CV-carburateurs dient men deze te verwijderen. Dit kan nl. de meting drastisch beinvloeden. Dus beter nog een keer meten met warme motor en gedemonteerde CV-carburatuers (indien gemonteerd)!!
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Wim RS', geïmporteerd van het oude forum:

@Herman,

Dat dacht ik al, gelukkig is het verwijderen de de carburateurs bij en BMW een eitje en slehts 1 minuutje werk :-)

Zal de resultaten uiteraard met jullie delen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)