Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie uit Ontluchting cardanhuis
Reactie van bezoeker 'Tom ', geïmporteerd van het oude forum:

mooi dat het is opgelost!
Reply
Ik haal dit oude topic maar weer eens omhoog want het probleem is nog steeds niet opgelost ( heb tijdje niet gereden met de BMW ivm allerlei verbouwingsperikelen zoals grote imitatie Heinrichtank waardoor aansluiting van het zijspan weer anders moest worden ).
Zoals ik al aangaf zie ik in het WPH geen afbeelding waarbij de door Louis ( in 2003 ) aangegeven oliekeerring tussen cardantunnel en cardanklok te zien is. Ik heb namelijk ook de indruk dat de olie van tunnel naar klok kan lopen.

Heeft iemand een afbeelding waarbij te zien is waar'ie zit en hoe hij te vervangen is ?

Gaat dus om een R 90/6 uit 1976.

Zoals altijd: alvast bedankt voor het meedenken !!

Reply
Nitromax,

cardan losmaken, ingaande as moer losmaken, tandwiel eruit pakken, huis verwarmen en met een speciale sleutel de bus eruit draaien.
Keering vervangen en alles weer vastzetten, wel het huis weer opwarmen voordat je de bus erin draaid.
tandwiel erin en moer erop en op het juiste aanhaal moment zetten.

Richard
Reply
Oké, keerring zit dus in de cardanklok en wordt zichtbaar/verwijderbaar nadat de "bus" eruit is. Kun je omschrijven wat kan verwachten qua "bus" en wat voor speciale sleutel dat is ?
Louis beschrijft een sleutel met 4 "kantelen". Ik heb ooit een dopsleutel verbouwd ( ook met "kantelen" ) om een moer van een achteras bij een Hyosung te verwijderen. Welke maat is die bus en kan ik hem zien/makkelijk bereiken om een dop/pijpsleutel te verbouwen ?

Max
Reply
Even fotootje gepikt van de site van Jan Gol. Daar is de moer en het tandwiel te zien waar jij het over hebt Richard. Is dat blauwe dan de keerring ?
Langs de rand zie ik een ring met een uitsparing en dat zou dan bus kunnen zijn ?

Zo ja, dan kan ik daar iig makkelijk bij om een pijp/dop op maat te maken.
Reply
Nitromax,

Dit klopt helemaal.
De bus met uitsparingen sluit het lager op van de ingaande as.

Richard
Reply
Oké, ff kijken welk bestelnummer de keerring heeft, gaat goed komen, bedankt !!!!!
Reply
Ik heb wel de maten hier , van een nieuwe . 28 -55 en 9 dik en is groen . Er staat ook een pijltje in voor draairichting . Merk Kaco. Dan heb je al een vergelijk !! Als je zo ver bent , opvullen met olie tot onderste schroefdraadgangen in het huis . Meer is echt niet nodig . Gr. Cees.
Reply
Zo, ff gesleuteld en cardanklok ligt al los op de werkbank, helemaal schoongemaakt. Alleen is mijn Kijkshop luchtsleutel niet sterk genoeg om de moer los te maken. Morgen dus ff langs bevriende garage voor een serieuzere luchtsleutel .

Over die speciale sleutel om de bus los te maken hoef ik me niet druk te maken, die mag ik lenen van Jan Gol !!! ( scheelt dat ik weer een vriend van hem ken, hij heeft zelf geen tijd maar uitlenen vond'ie geen probleem, hoor je niet vaak )
Neem ik gelijk de keerring, de pakking, de koperen ringen en nieuwe olie mee, heb ik alles compleet.

Nog ff piccie van dichtbij, kan altijd nog weer iemand helpen die ook op zoek is zoals ik dat was:

Reply
Als ik mijn wph goed begrijp (techn. Duits) zit die moer met iets van 25 kg/m vast!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)