Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen met politie striping op de motor
Reactie van bezoeker 'Floris', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn motor maatje heeft het volgende probleem met zijn Italiaanse R850RT van de Milaneese gemeente politie:

Hij is onlangs van de weg gehaald door twee motoragenten op verzoek van een instructeur van de ME die in een bus achter hem reed. Zijn motor zou teveel op een politiemotor lijken. Hij kreeg de keus tussen in beslag name of de motor thuis voor de deur zetten en 15 okt. afwachten zodat de ME instr. met een wetje kon aankomen dat aantoonde dat hij met deze motor niet de openbare weg op mag. Hij zou hier de verkeersschout (?) voor raadplegen. Indien de ME instr. gelijk heeft moet alle striping en tekst van de motor verwijderd worden.

De RDW zegt hier nog nooit van gehoord te hebben en zij zouden de motor ook gewoon weer goedkeuren incl. alle striping en tekst. Dat hadden ze bij invoer ook al gedaan.

De ME instr. stelt dat niet de RDW hierover beslist maar dat de politie bepaalt of deze motor is toegestaan.

Er zijn tientallen van deze motoren in Nederland verkocht en ook die rijden rond, netzo als andere buitenlandse politiemotoren (moto guzzi's bijvb.).

Heeft iemand een soortgelijke ervaring ?
Wie heeft er gelijk; RDW of politie
Moet hij een evt. negatieve beslissing voor laten komen ?

Wie weet raad. De man was net zo gelukkig op zijn apparte politie BMW.

[img]/import/photos/t4893s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:

Persoonlijk denk ik dat de politie alleen een handhavingstaak heeft en moet uitvoeren wat in de wet is opgesteld.
De RDW, rijksdienst voor het wegverkeer, stelt op en controleerdt naar mijn idee de eisen waar voertuigen aan dienen te voldoen, alvorens een NL goedkeuring te krijgen.
Ik denk dus dat de overijverige (jaloerse) militaire politie agent zal worden teruggefloten.
Maar een bezoekje aan een wetswinkel lijkt mij de meest voor de hand liggende stap.

Succes René
Reply
Reactie van bezoeker 'Wouter ', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij is er een groot verschil tussen ME ( mobiele eenheid?) en de militaire politie ( MP / marechaussee ). Of de beste agent over ijverig is, geen idee eigenlijk. Wel lijkt het logisch dat als de RDW een vtg goedkeurd dat dit betekent dat het vtg in die staat op de weg mag rijden. Tevens lijkt de itiliaanse striping nog niet een beetje op de nederlandse striping EN zijn de blauwe lampen etc eraf gehaald.

in ieder geval een interessante kwestie! houd ons op de hoogte zou ik zeggen!

Tot slot zou ik niet wachten tot oktober met rijden, informeer zsm bij een politie bureau of beter nog zoek eens contact met de klpd. Dit zijn immers mensen met het meeste ervaring op voertuig gebied. Ze zullen je vast wel eea kunnen vertellen

Succes!

Groeten Wout (er)
Reply
Reactie van bezoeker 'wim rs', geïmporteerd van het oude forum:

Dit is idd erg vreemd, vanwaar de datum 15 oktober ???, het lijkt mij dat als hij zeker is van zijn zaak, dat hij dit binnen 1 of 2 dagen kan ophoesten.
Nu is hij gewoon aan het kijken, og hij op een of andere manrier gelijk kan krijgen.

Er rijden taloze voertuigen rond die gelijkenis vertonen, in jou geval ben je met de motor bij de RDW en de Douane geweest, deze hadden er echt wel op gewezen als je er zo niet op mag rijden.

Bel idd gewoon even met de KLPD driebergen, of ga er gewoon even langs met motor.

Reply

Ja, mijn maat keek ook vreemd op. Hij rijdt er al een jaar mee rond en heeft van politiezijde alleen positieve reacties gehad.
Hij had ook het idee dat de man op de een of andere manier een punt wou maken maar nog op zoek moest naar het juiste handvat.
Heb inmiddels een mailtje + foto naar de KLPD gestuurd.
Ik hou jullie op de hoogte.
Reply

http://forum.fok.nl/topic/934249/1/25

Bovenstaande link is ook wel interresant. Deze gast rijdt op een Nederlandse R850 rond met politie strepen. Het is een beetje een flauwe discussie maar toch aardige info.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Ik heb eens een akkefietje gehad met en wijkagent over een aanhanger. Deze man kwam zeer overtuigend over met een brief, een plaatselijke verordening en een deadline. Achteraf bleek dit vooral veel bluf en kleine leugentjes. Ik had het toen even te druk met andere dingen,maar vermoed dat ik de man tot dicht bij ontslag had kunnen krijgen met het openbaar maken van dit machtsmisbruik. Als de goede man gelijk heeft dan moet dit gewoon door andere instanties ondersteund worden. Het makkelijkst is om zijn directe bazen te benaderen. En deze te confronteren met het RDW verhaal. Aan het slikken en draaien kan je merken hoe de vork in de steel zit. Ik zou me er niet te veel van aan trekken als ik jou was. Heb zelf met een ex politie uit '78 rondgereden. Iedereen ging keurig de maximum snelheid rijden als ze me in de spiegel zagen. Ben zelfs een keer door een motormuis gestopt. Toen die zag dat het gewoon een oude ex politie was was het OK. Aan de perceptie van automobilisten kan je het niet ophangen. Dan zou elke motorrijder in NL in het gevang komen, toch? Succes en groetjes

Marcel
Reply
Reactie van bezoeker 'coen zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

De striping zoals die wordt gebruikt door de Nederlandse hulpdiensten is bij de wet beschermd. Je mag je auto of motor niet voorzien van een dergelijke striping. Ook "gelijkend op"mag niet. Natuurlijk is dat wel een grijs gebied waar wel eens wat discussie over is, maar dan maakt de rechter de dienst uit. In dit geval lijkt dat overbodig want enige overeenkomst is naar mijn mening ver te zoeken. Zowel de Italiaanse kleuren als de layout lijken absoluut niet op de NL uitvoering.
Die wet zegt -corrigeer me als ik er naast zit- niets over het model en de uitvoering van de motor. Door het solozadel en de kofferset is er natuurlijk wel enige gelijkenis maar dat geldt voor zoveel motoren. Misschien dat de agent daar een beetje mee in verwarring is. Ik zou gewoon de weg op gaan...
ps het voertuigreglement spreekt -voor alle motorvoertuigen trouwens- wel over optische en geluidsignalen, eens tweetonige hoorn en blauw zwaailicht mag je er niet op hebben!
Reply

Ik had gister een mailtje + foto naar de KLPD gestuurd over deze kwestie.
Onderstaand het zeer vriendelijke antwoord;

de Nederlandse politiestriping is wel auteursrechtelijk beschermd. Of dit ook geldt voor de Italiaanse politieuitmonstering betwijfel ik. De enige die hier bezwaar tegen kan maken is de Italiaanse politie/overheid. Ik beng bang dat de collega van de mobiele eenheid vermoedelijk iets te ver is gegaan.

Met verkeersveilige groet,

XXXXXXX

Persvoorlichter

Bureau Communicatie

Korps landelijke politiediensten

Reply
Nou dat is een snel antwoord! Gelukkig dat het zo snel en op een fatsoenlijke manier is opgelost.

Soms zou je bijna denken dat agenten ook mensen zijn ( en dus fouten maken.... )

gr Wouter
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)