Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
voorrem R100
Heb een R100 van 84 280.000 km met het volgende probleem. Als die een tijdje stilstaat heb ik geen enkele druk meer in de voorrem 2-3 pompen en hij is weer goed (wel wat sponsig) en blijft ook goed tijdens het rijden handel komt niet hoger of lager.
Heb remcilinder en brembo remklauwen gereviseerd , rem leidingen worden niet dik als ik rem, ook niet onder de tank. Inmiddels 3 keer ontlicht waarvan 2 keer met onderdruk dit gaf geen verbetering.
Kan het zijn dat de remschijven te dun zijn, dat de remzuigers zich te ver terug trekken als je stilsaat?
Wat is de min dikte voor de remschijven?
Bedankt voor jullie antwoord(en)?
Reply
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Klinkt hetzelfde als wanneer je na het remmen reviseren (of slechts het terugdrukken van de zuigertjes als de rem aanloopt ofzo) bent vergeten de druk op te bouwen: het systeem is dan wel ontlucht maar ik geloof dat de blokken dan nog te ver van de schijf afstaan om er meteen tegenaan te drukken. Ik zou dus zeggen dat de zuigertjes zich inderdaad te ver terugtrekken - maar wat daar de reden van is? Misschien dat de remvloeistof of andere delen eerst (te) heet wordt en uitzet, en dat het systeem zichzelf dan bij het afkoelen (na lang stilstaan dus) vacuüm trekt?

De minimale dikte voor de schijven is overigens 4,6mm, aldus mijn handboek.
Reply
Reactie van bezoeker 'Wiedewa', geïmporteerd van het oude forum:

Als je 100% zeker bent dat de lucht eruit is ( ik twijfel ) ?

Dan kun je proberen de remhandel in te knijpen en deze vast te zetten met zo'n klembandje, deze dan 'n nacht laten staan.

Zou dit niet helpen zit er inderdaad 'n rubbertje vast in de remzuiger.

mvg
Reply
Heb hem nu een hele nacht laten staan met ingeknepen remhandel onderdruk. gaf helaas geen verbetering.
De remschijven zijn 3,9mm dus te dun, ga als nood oplossing een plaatje tussen zuiger en remblok leggen.
Kan hier in Zweden niet aan gebruikte schijven komen, nieuwe zijn me te duur ong €260 stuk
Reply
Heb plaatjes achte de blokken gelegd ook dit gaf geen verbetering. Daarna ontlucht van af de ontluchtingsnippels beide zijden een 1/2 l doorgepomp, hiervan is die eigenijk slechter geworden voelt nog meer sposachtig aan. Je wordt er wel moedeloos van toch hoofdremcilinder vervangen?
Remleidingen vervangen?
Wie heeft er nog meer suggesties
Reply
Naar alle warschijnlijkheid is je hoofdremcilinder inwendig lek. Dat wordt dus toch reviseren of vervangen
Reply
Te dunne schijven, hoofdremcilinder lek (?) en wat nog meer?
Nieuwe schijven te duur, zeg je. OK. Sparen dus, en voorlopig niet meer op de weg. Je speelt niet alleen met je eigen leven, maar ook met dat van anderen. Als ik dit zo lees vind ik het jammer dat er geen APK voor motorfietsen bestaat. In Zweden overigens wèl, zoals je wellicht weet.
Reply
Willem, is het gaatje in het huis van je hoofdremcilinder open?
Reply
Overigens, (te) dunne remschijven hebben hier niets mee te maken lijkt me. Tenminste niet de maat die jij opgeeft. Als je hem van onderaf hebt gevuld met nieuwe remolie moet je de truuk weer uithalen met je remhandel een nacht vastzetten. Indien je remleidingen nog van 1984 zijn, dat staat op de originele leidingen geprint, is vervangen echt een noodzaak. Ze zijn dan poreus met het door jou genoemde probleem als resultaat. Dik worden kun je niet altijd van buitenaf zien. Ik heb ze vervangen voor Goodridge. Ik moest na het vullen zeker een half uur pompen voordat ik ook maar enige druk had. Ik ging daardoor heel erg twijfelen of ik de brembo revisieset wel goed had gemomteerd. Bovengenoemd luchtgaatje zat bij mij helemaal dicht. Indien noodzakelijk stuur ik wat foto's.
Reply
Gaatje in hoofdremcilinder is open en hoofdremcilinder is volgens mij goed als je druk hebt zakt die niet weg na een tijdje te hebben vastgehouden. Te dunne schijven gevaarlijk zitten vrij nieuwe remblokken in en als het op een marginaal van 0,6 mm aankomt (0,3 mm per remzuiger!) dat geloof ik absolut niet dat dat het gevaarlijk is dat de zuiger te ver naar buiten komt, het enigste risico dat toeneemt is het kromtrekken als de schijf erg warm wordt.
De remslangen zijn van begin 90 orgineel (iemand was zo leuk om ze door te knippen).
Maar heb de fout gevonden althans hij remt nu weer en de druk is nog niet weer weggevallen, rubbertje van 1 remzuiger schoongemaakt met zijn huis en nieuw vet eraan. Als de druk was weggevallen had het remblok bij deze zuiger de meeste speling, uiteraard andere zuigers en rubber behuizing schoongemaakt.
Bedankt iedereen voor het meedenken.
PS de keuring naar Zweeds kenteken ging zonder problemen
Groet Willem
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)