Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startsperrelais 75/6
Reactie van bezoeker 'stexen', geïmporteerd van het oude forum:

BMW R75/6 (1976)
Een jaartje stilstaan heeft mijn oude vriend blijkbaar geen goed gedaan. Na enkele voorbereidende werkjes wou ik het oude boxersgeluid terug laten weerklinken, maar helaas.
Als ik de startknop indruk gebeurt er namelijk niets, zelfs het startsperrelais (SR 9572) klikt niet.
De batterij is nieuw en dus ok. De vrijstandschakelaar doet ook wat van hem verwacht wordt.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het startsperrelais en de bedrading kan doormeten?
Of weet iemand waar het euvel anders kan aan liggen?

MVG, Stexen
Reply
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Staat er wel 12 volt over het startrelais? Effe deskel eraf en meten. Stort het in of komt het er helemaal niet op? Als er spanning op komt maar er gebeurt niks is het startrelais defect. Stort de spanning op het relais/de motor in dan kan de startmotor defect zijn of een matige verbinding, bij een matige verbinding zal de spanning over een van de kabels gaan staan en bij een slechte startmotor zal de spannign nergens over staan omdat de stroom door de motor maximaal is zonder effect.
Reply

De boxer boxt terug. Gerard, LT en Paul, bedankt voor de reakties. De blauw-gele massakabel was de dader.

Groeten, Stexen
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Trek eerst de steker eens van het startrelais af en bekijk de toestand van de bedrading, als ok dan gaan we meten.

De blauw-gele draad is de massa van het relais, deze gaat via de vrijstand-, de koppeling- en de startschakelaar naar massa, meten of dat ook zo is.

2 rode hebben altijd spanning, de zwarte gaat naar de startermotor.

Om het relais te testen leg je de bl-ge draad direct uit de steker aan massa, met een test-touwtje, nu moet het relais schakelen, niet, dan is het relais kapot.
Wel, dan de bl-ge draad testen of die wel massa geeft.

Zo zou het moeten lukken, met een schema erbij.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Heb je massakabel al gecontroleerd? Als de contacten hiervan gecorrodeerd zijn of de kabel zelf onderhevig is aan corrosie kan dat jouw probleem verklaren.
Reply
Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:

beetje flauw misschien, maar het is mij wel eens overkomen: staat de dodemansknop wel goed?
Reply

Is niet flauw. Elke suggestie is welkom. Maar de dodemansknop heb ik overbrugd om hem te testen. Dus kan hij niet de oorzaak zijn.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)