Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niet helemaal lekker lopen r80rt
#11
Quote:Hans,

het stomme is eigenlijk dat de meeste zaken die je noemt al gedaan zijn. Hij rijdt ook echt niet slecht hoor en pakt prima op. ik baal er alleen van dat ik dan toch af en toe die schokjes heb en het afslaan natuurlijk.

choke pakking is vernieuwd en de carbs zijn al schoon gemaakt. Compressie was rond de 10 bar meen ik. Synchroon stellen is al gedaan. De ontsteking is voor zover ik weet elektronisch. wel is hij gecontroleerd en de S stond mooi in het midden. Ook kwam de F tevoorschijn bij gas geven.

Kan ik een setje ngk kabels en doppen proberen ? ( 5 Ohm )

Gr Wouter
Hallo wouter,

Is het niet zo dat je wel de mechanische vervroeging van de ontsteking op je motor hebt.
Zo'n ding kan met slappe veertjes en /of slecht gesmeerde mechaniek voor vreemd onvoorspelbaar lopen zorgen.
Alleen is het ontstekings potje waar alles in zit niet 1-2-3 te openen.
Voor wat dit laatste betreft even wat tips vragen aan anderen, of googelen.

vriendelijke groet,

Bep van Malde
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Je zou op een of andere manier toch je mengselsamenstelling moeten proberen, (óók op toeren) te meten. Desnoods met een CO meter van een autogarage of zo. Dan wordt pas duidelijk of je een benzineprobleem hebt of wat anders.
1 op 14 is best veel, zeker met de huidige benzineprijzen.
Ben benieuwd.
Reply
#13
Ik zou eerst maar eens de ontsteking controleren met een stroboscoop. Vervroegt hij volgens de specsen wordt geen flits overgeslagen dan maar aannemen dat hetaan de carbs ligt.
Het komt mij voor dat ook een te arm mengsel tot een hoog benzineverbruik leidt.
Ik heb eenzelfde afslaanverschijnsel meegemaakt bij een te arm mengsel.
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Wouiter, je kunt er om 't even wat voor kabels aanhangen zolang het maar kopekernkabels zijn. Wel of niet ontstoorde doppen is ook geen probleem.
Zelf op vakantie eens een kapotte bobine gehad in Frankrijk. Op een autosloperij een bobine van een lelijke eend gekocht en eraan gehangen. Liep als een trein.

Werkt dit ook niet moet je toch de carbs nog eens nalopen. Er kan via de carterontluchting olie via de aanzuiging in het stationaire gedeelte van de carbs komen. En dan komt je mengsel ook niet ten goede.
Verder snap ik die 1 op 14 niet goed. Daar moet een reden voor zijn. M'n 80 ST loopt met gemak 1 op 22. En motorisch is er geen vesrschil.

H

Groet
Reply
#15
Quote:Wouiter, je kunt er om 't even wat voor kabels aanhangen zolang het maar kopekernkabels zijn. Wel of niet ontstoorde doppen is ook geen probleem.
Zelf op vakantie eens een kapotte bobine gehad in Frankrijk. Op een autosloperij een bobine van een lelijke eend gekocht en eraan gehangen. Liep als een trein.

Werkt dit ook niet moet je toch de carbs nog eens nalopen. Er kan via de carterontluchting olie via de aanzuiging in het stationaire gedeelte van de carbs komen. En dan komt je mengsel ook niet ten goede.
Verder snap ik die 1 op 14 niet goed. Daar moet een reden voor zijn. M'n 80 ST loopt met gemak 1 op 22. En motorisch is er geen vesrschil.

H

Groet
Hans, graag nog even nog wat duidelijker zijn over die bobines van de EEND en de koperen kern bougiekabels met of zonder ontstoorde doppen. Kan dat op alle BMW's?
Reply
#16
Ik heb in ieder geval even nieuwe bougies gekocht en heb een vacuum meter besteld. kunnen we in ieder geval zelf synchroon stellen. verder ga ik morgen eerst even de oude kabels doormeten. mocht dit afwijkend zijn dan zal ik die meteen vervangen. zo niet dan kan ik ook mijn oude spoeier bezetting er weer in zetten. ook met deze bezetting was het verbruik rond die 1:14

mijn huidige verbruik is wellicht iets aan de hoge kant ivm een ritjes met passagier en af en toe wat sportief rij gedrag. misschien kan ik met rustig rijden de 1:15 / 1:16 wel halen. maar goed dan nog vind dat niet echt zuinig, zeker niet als ik jullie allemaal hoor met 1:19 tot 1:22

we gaan morgen in ieder geval weer even klooien met de dame en jullie horen het wel.

gr Wouter

en bedankt voor het reageren!
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Bert,

De dubbele bobine van een Eend en koperkernkabels met of zonder ontstoorde doppen kun je op alle "oude" tweeklepboxers gebruiken. Geen probleem.

Wouter,

Goed idee om 'm nogmaals goerd af te stellen met vacuummeters.
Je haperprobleem tussen de 2 en 3000 toeren moet met de stationairafstelling te maken hebben als de mogelijke andere oorzaken zijn uitgesloten.
En dat hoge benzineverbruik? Rijstijl? Zit er wel de juiste cardan(overbrenging) op?

H
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Hoog brandstofverbruik?:

Vroeger, in originele staat, reed ik altijd 1:17> 1:18 met mijn R75/5 van 1972, na enkele veranderingen te hebben aangebracht is het ongeveer 1:10>1:11.

Een en ander zit hem ook in de rechterpols bewegingen en in hoeverre het gas wordt open getrokken,bij mij vaak tot aan de nok.
Probeer het maximale er uit te halen, maar ik toer er niet mee dus.
Reply
#19
Een bekend verschijnsel, mijn R80RT uit 1986 heeft het ook een beetje.

In verdenk de vervroeger van de ontsteking, die moet in dit toerengebied immers de onstekingshoek veranderen. Dan kun je zien als je met een stroboscoop het ontstekingsmoment bekijkt, tot iets van 1500 toeren het ene symbool, vanaf 3000 toeren het andere symbool (heb het boekje er niet bij en durf niet uit mijn geheugen te gokken). tussen de 1500 en 3000 toeren zie je het moment verschuiven.

Ik heb de onstekingseenheid gedemonteerd (lastig om open te maken, voor het verwijderen van de pen uit het asje had ik zoveel kracht nodig dat de ring met twee nokjes (hoe heet dan ding) iets vervormde) en vervolgens de vervroeger schoongemaakt. Er zat een beetje droog vet in. Dit gaf in mijn geval echter geen merkbare verbetering. De veertjes zagen er goed uit en aangezien het openmaken van de unit tegenviel durfte ik het niet aan met de veertjes te gaan experimenteren.


Misschien heb jij meer geluk.

Reply
#20
hallo,

weer een update:

de bougiekabels geven L 4,85 en R 4,75 K Ohm. lijkt me wel in orde dus. ik nog geprobeerd de bobine te meten maar dit kwam neer op 1 K Ohm. ik heb ergens gelezen dat dit wel kon kloppen. Verder heb ik de carbs nog even schoongemaakt, met name rechts lekte iets ( de carb werd steeds een beetje vies. ik vermoed dat hij mogelijk een beetje lekte van aanzuigbuis naar carb. ) Alles zit nu weer vast en ga zo even proef rijden. even wachten tot het een beetje droog is Smile

Vwb het verbruik, gedeeltelijk zit het wel in de rijstijl ja. Ik heb echter ook wel eens een tank rustig gereden maar heb nog nooit 1:18 ofzo gehaald. wellicht wat beter mijn best doen Smile
bedankt allemaal voor het meedenken zover.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)