Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikkende klep?
#1
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb van mijn 75/7 de koppen laten reviseren. Nieuwe kleppen, zittingen en geleiders. Toch hoor ik aan een kant een tikkend geluid.
Klepspeling staat goed 0,15 inlaat en 0,20 uitlaat. Geen radiale en axiale speling in de tuimelaarassen.
Stoterstangen zijn niet krom.
Kop goed aangetrokken. Cilinders zijn gehoond en nieuwe zuigers en veren gemonteerd. Alles aan beide kanten gelijk.
Toch dat tikkende geluid aan een kant bij koude en warme motor, het gaat mee met het toerental.
Het lijkt mij bij de kleppen vandaan te komen, maar dat weet ik natuurlijk niet 100% zeker. Wat kan ik nog onderzoeken? Wie heeft een tip?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Maarten Vrolijk', geïmporteerd van het oude forum:

Link hoor al die theorieen van geen voelbare axiale spelingen enzo. Een luchtkoeler en of het nu een BMW, honda of Yamaha... is tikt, geloof me bij het opwarmen van je motor worden de kleppen in eerste warmer dan de cylinderkop, in sommige gevallen is bekend zgn. "negatieve-klepspeling" bij een bmw dienen, vooral bij boxers, de kleppen "ruim" gesteld te worden omdat dit ook weer te maken heeft met je "klep-overlap" waarbij je "late" compressieopbouw hebt en daardoor performance problemen zou kunnen hebben of bijvoorbeeld slecht starten, warmer worden of zelfs verbande kleppen. conclusie: stel je klepspeling en de axiale tuimelaarspeling volgens specificatie af en let wel: heb je een oude Beemer, de kleppen hierin zijn wel 6x groter als in die Jap, dus het geluid is iets harder.... Wel eens een Guzzi gehoord??

keep your tires on the road!
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Waarschijnlijke het meestal aanwezige geluid bij de boxer. Ik heb me laten vertellen dat het de tuimelaar is die verticaal heen en weer gaat en het tikkende geluid geeft. De tip die erbij hoorde heb ik geprobeerd en het werkt. Ik heb de 4 moeren handvast aangedraaid en toen de einden naar elkaar toegetikt met een kunststof hamer en toen pas aangetrokken en het lijkt te werken, de motor is nog nooit zo stil geweest. Je kunt er ook kunststog vulplaten voor kopen heb ik gelezen maar dit werkt goed zo lijkt het. Zowiezo geen geluid om je zorgen over te maken.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Over welke einden spreek je en hoe hard/zacht tik je dan??
Groet, Sam
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

De einden van de 4 tapeinden die de tuimelaars vasthouden. Eerst iets vaster
dan handvast aandraaien en dan met een kunststof hamer naar elkaar toetikken
(tuimelaar net iets meer opsluiten). Hoe hard, poeh, niet onbenullig hard
maar er gaat niets verkeerd met een paar tikken. Moeilijk te zeggen, alsof
je een scheefgeslagen spijker weer rechtop slaat zeg maar. Nou niet vragen
hoe dik die spijker is ;-). Ik geloofde eerlijk gezegd niet zo dat dit zou
helpen maar wel dus of het moet wel heel erg toeval zijn want het is de
eerste keer dat ik het probeerde.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

De kunst is om de tuimelaar zo op te sluiten dat er geen voelbare axiale speling meer is, maar er wel voor te zorgen dat de tuimelaar nog soepel met de hand te bewegen is. Als ie te vast geklemd zit, krijg je overmatige slijtage. Ikzelf gebruik een lijmtang i.p.v. een hamer. Daarmee kun je wat nauwkeuriger werken. Moeren net iets meer dan handvast draaien. Lijmtang net zolang draaien tot de tuimelaar aan 't punt van klemmen zit. Alle moeren aandraaien en dan lijmtang losmaken.
Zoals hierboven al vermeld, is het mogelijk om een kunststof vulring naast de tuimelaars te monteren, nadat deze eerst zijn ingekort. Deze werken geluids dempend. Zijn bij sommige motorzaken als ruilset te verkrijgen, waarbij je alleen de tuimelaar hoeft te ruilen (niet de lagers, assen, enz)
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'OLAF', geïmporteerd van het oude forum:

Mannen we hebben het hier toch over een echte BMW.DIE TIKKEN ALTIJD DAT IS DE KLEPPELING DIE JE HOORT. ALS JE DIE NIET HOORT DAN HEB JE PAS EEN PROBLEEM. (DAT VERHAAL HET DIE LIJNTANG KLOPT HELEMAAL(DOE IK ZELF AL JAREN).EN DIE KUNSTSTOF RING EN OF ANDERE SPULLEN KUN GEWOON BIJ DE HOBBIST KOPEN (ALLE LATERE MODELEN WORDEN DOOR BMW ZO UIT GEVOERT).VERGEET OOK NIET DAT DIE NIEUWE KLEPZITING VEEL HARDER IS (LOOD DEMPTE. LOOD IS ZACHT).
GROETEN OLAF
Reply
#8
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Kleppen tikken meestal wel iets inderdaad, maar dat is toch niet de klepspeling?
Die zou bij warme motor toch juist nul moeten zijn, zodat er een constant contact is tussen tuimelaar en klepsteel?

Dit is even theoretisch gesproken natuurlijk, ik heb mijn kleppen ook nog nooit helemaal stil gekregen hoor.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Om te voorkomen dat een klep gaat lekken doordat de tuimelaar ook de klep in dichte toestand nog iets indrukt(= verbrande klep en compressieverlies) zal
een fabrikant altijd een ruime marge op de klepspeling bij koude motor aanhouden. Dit om te voorkomen dat bij extreem warme motor de klep niet volledig sluit. Er zijn motorzaken/specialisten die de standaard klepspeling van BMW met 0.05 mm durven te verkleinen. Maar waarom zou je een risiko nemen ? Tikken doen ze toch.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)