Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startmotor probleem
Reactie van bezoeker 'Jurriaan', geïmporteerd van het oude forum:

Bij het repareren van een R100RT 1980 loop ik tegen het volgende probleem.

Bij het drukken op de startknop hoor je het startrelais klikken en ook hoor je het startrelais van de startmotor. De motor draait niet. Pas als je snel achter elkaar op de startknop drukt heb je kans dat de krukas gaat draaien.

Even enkele feiten:
1. de motor zit niet vast.
2. de accu is nieuw en vol (25AH Varta)
3. de startmotor draait uitgebouwd
4. de vertanding op het vliegwiel en de startmotor zijn in goede staat.

Mijn vraag:

De dikke kabel van de + op de accu naar de startmotor lijkt nogal gecorrodeerd. Kan het hieraan liggen of vergeet ik iets?

Als ik de startmotor uitbouw en met startkabels van stroom voorzie draait hij prima. Kan het dan toch nog zo zijn dat het aan de startmotor ligt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jurriaan
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

10 tegen 1 dat die roest je probleem veroorzaakt; dus alle contacten schoonkrabben/schuren en probeer het dan nog maar eens. Na montage invetten met zuurvrije vaseline voorkomt dit probleem.

Door die roest wordt het contact slecht, waardoor er een spanningsval optreedt. Daardoor krijgt je startmotor te weinig prik.

Succes ermee verder!
Reply
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad de rode kabel goed nalopen en nameten door de spanning te meten over de rode kabel heen want die moet bijna 0 zijn. Verder is de massa belangrijk, de bosch geeft de massa door via de achterplaat van de startmotor en ook daar kan corrosie zijn werk hebben gedaan. Tot slot kan er een wikkeling van de motor rot zijn, staat de motor daarop dan wil ie ook niet. Ik had eenzelfde soort probleem en de startmotor draaide los prima maar belast niet. Niemand kon de motor belast testen (wat me verbaasde) dus uiteindelijk toch maar een nieuwe motor gekocht (valeo) en inderdaad bleek het probleem in de wikkelingen te hebben gezeten ondanks dattie los goed draaide. Eerst dus goed naar de kabels kijken en dan de motor vervangen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)