Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carburateur afstellen R60/5
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een R60/5 en wil de carburateurs synchroon afstellen. (dus carburatie zonder choke. Ik zie geen opening / voorziening om een vacuum apparaat tkzyaan te sluiten. Wie heeft ervaring / advies hoe ik dit moet afstellen.
Reply
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Zorg voor een werkplaatboek , daar staan dergelijke zaken in beschreven.
Voor carburateus geldt : mengselschroef eerst goed instellen ( bij draaien verandert het toerental,draai tot het hoogste toerental.Daarna de gasklepschroeven verstellen
tot beide cilinders gelijklopen op ong.800 toeren. De speling van de gaskabels moet natuurlijk ook gelijk zijn.
Reply
Jan,
als je vacuummeters wilt aansluiten zul je zelf aansluitpunten moeten maken. Kan theoretisch wel, boor een 5,3/5,4 gaatje in de de aansluitbuis tussen carb en cylinder, snij er 6 mm draad in, schroef er een in lengte doorboorde M6 bout in, slijp de kop van de bout af en je kan slangetjes aansluiten. als je in de doorboring nog een passende draad snijdt kan je de buisjes ook weer afsluiten met een pasend boutje of schroefje. Voor schroefdraad snijden moet je als ik me goed herinner ongeveer 75 - 80 % van de draaddiameter boren. Er zijn ook wel specifieke procedures om carburateurs zonder meter-aansluiting te synchroniseren, met wat zoeken in dit forum vind je dat ook wel.
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Jan,
als je vacuummeters wilt aansluiten zul je zelf aansluitpunten moeten maken. Kan theoretisch wel, boor een 5,3/5,4 gaatje in de de aansluitbuis tussen carb en cylinder, snij er 6 mm draad in, schroef er een in lengte doorboorde M6 bout in, slijp de kop van de bout af en je kan slangetjes aansluiten. als je in de doorboring nog een passende draad snijdt kan je de buisjes ook weer afsluiten met een pasend boutje of schroefje. Voor schroefdraad snijden moet je als ik me goed herinner ongeveer 75 - 80 % van de draaddiameter boren. Er zijn ook wel specifieke procedures om carburateurs zonder meter-aansluiting te synchroniseren, met wat zoeken in dit forum vind je dat ook wel.
Succes,
Egbert
Als ik zonder vacuummeters afstel en de carburateurs staan niet exact precies afgesteld, doch de motor loopt verder in alle opzichten ok, wat kan dan eventueel aan de motor beschadigen / hinder ondervinden / de gevolgen zijn??
Reply
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Als ze niet goed gesynchroniseerd staan, loopt de motor niet mooi en trilt voelbaar. uiteindelijk veroorzaakt dit ook meer slijtage in de lagers van het blok. het fijne karakter van een bmw komt pas goed naar voren als hij goed gesynchroniseerd is. toch is het niet zo moeilijk: eerst je mengselschroeven goed stellen (maximaal toerental opzoeken) en dan stationair gelijk toerental links en rechts door afwisselend doppen los te trekken, zoals Bep al schreef. Vervolgens de kabels synchroon stellen. Je kunt dit laatste beginnen door bij niet draaiende motor gashandle helemaal open te draaien en kijken of links en rechts tegelijkertijd het nokje wordt gehaald. Dit kun je zelfs horen door het tikje als de gashefboom het nokje raakt. Nu motor starten en voorzichtig gas open draaien; je moet horen dat beide cilinders tegelijkertijd oppakken.
Controleer ook de kleur van de bougies: koffiebruin is goed, zwart te rijk en witgrijs te arm
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)