Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ombouw bmw r75/7 naar 1000cc
Reactie van bezoeker 'filip', geïmporteerd van het oude forum:

hallo,
zou graag eens weten of ik een r75/7 kan ombouwen naar een 1000cc,
heeft daar iemand ervaring mee, en wat zou mij dat ongeveer kosten.
Gr Filip.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

Min of meer dezelfde vraag van mij:

Maar dan: wil mijn R75/5 ombouwen naar een 1000cc Siebenrock set, past dit zonder meer?
Reply
Rudy,

een /5 blok heeft een carter boring waar de cilindervoet in gaat, deze is 1,5 mm kleiner dan de later uitgevoerde blokken.
Het /5 blok is sterk maar niet zo sterk als de latere blokken, dus ze gaat scheuren als je er meer vermogen gaat uithalen.
Het kan wel maar dan moet je eerst de krukas eruit om de gaten uit te kotteren.

Het makkelijkste is een blok te zoeken uit begin '82 '83. deze zijn uitgevoerd met licht of zwaar vliegwiel dus je kan kiezen, en het blok is standaard al voor 1000cc gemaakt. Deze blokken hebben ook een verdikking aan de buitenkant van de kettingbak deksel.

Een blok van de R75/7 moet ook 1000cc cilinders kunnen hebben. Er zijn wel andere dingen die je moet aanpassen, zoals cilinderkoppen, nokkenas, sproeiers in de carburateurs. (De R100/7 heeft ook 32mm barbs)

Als je nog verder gaat zoeken onder Siebenrock dan vind je een kit van 800 cc naar 1000cc met behoud van de cilinderkoppen.

Richard
Reply
En zoals al vaker is gezegd: meldt het bij je verzekeraar en bij de RDW als je de cylinderinhoud verandert. Dit voorkomt de kans op gedoe als er een keer een verzekeringskwestie is.
Succes met de ombouw,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)