04-11-2008, 10:14 AM
Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R67/2 (1952) heeft sinds kort een luide tik in de rechtercilinder. Ik kan wel een tikje verdragen, maar deze klinkt me nogal hard, of wordt ik paranoia? Nu las ik hier op dit forum reeds heel wat over tikken en rammelen en dan vooral over de axiale speling van de tuimelaars, dus even gecheckt: die bepaalde speling lijkt me niet noemenswaardig en links lijkt trouwens evenveel of zelfs meer speling te hebben. Kan zo’n axiale speling trouwens echt wel zó veel herrie maken? Klepspeling lijkt ook in orde.
Het tikken lijkt eerder op een knikker, zeg maar: als een kogeltje dat in een spuitbus heen en weer geschud wordt. De zoekterm ‘kinkkers’ bracht me bij pingelen. Nu vraag ik me af: gaat een motor pingelen op stationair toerental? De tik gaat mee met het toerental maar verdwijnt soms ook tijdens het rijden, soms draait de motor ook stationair zonder deze tik. Bovendien: wanneer het een probleem van octaangehalte of te vroege ontsteking zou zijn (pingelen), zou ik het dan niet in beide cilinders moeten horen, lijkt me toch logisch?
Of moet ik meteen maar de boel demonteren zodat ik de endlagers kan controleren?
Mijn R67/2 (1952) heeft sinds kort een luide tik in de rechtercilinder. Ik kan wel een tikje verdragen, maar deze klinkt me nogal hard, of wordt ik paranoia? Nu las ik hier op dit forum reeds heel wat over tikken en rammelen en dan vooral over de axiale speling van de tuimelaars, dus even gecheckt: die bepaalde speling lijkt me niet noemenswaardig en links lijkt trouwens evenveel of zelfs meer speling te hebben. Kan zo’n axiale speling trouwens echt wel zó veel herrie maken? Klepspeling lijkt ook in orde.
Het tikken lijkt eerder op een knikker, zeg maar: als een kogeltje dat in een spuitbus heen en weer geschud wordt. De zoekterm ‘kinkkers’ bracht me bij pingelen. Nu vraag ik me af: gaat een motor pingelen op stationair toerental? De tik gaat mee met het toerental maar verdwijnt soms ook tijdens het rijden, soms draait de motor ook stationair zonder deze tik. Bovendien: wanneer het een probleem van octaangehalte of te vroege ontsteking zou zijn (pingelen), zou ik het dan niet in beide cilinders moeten horen, lijkt me toch logisch?
Of moet ik meteen maar de boel demonteren zodat ik de endlagers kan controleren?