Als ik het goed heb uitgerekend en ik ga het nog een keer met rekenmachine, papier en pen doen, komt mijn metronoom aan 250 tikken per minuut. Bij een gebruikelijk stationair toerental van ca 800 Rpm dus circa 2 of 4 tikken uit het motorblok per tik van de metronoom, hangt er van af of de tik uit 1 cylinder of de nokkenas komt dan wel van de krukas.
Leuk, zo'n vraag. Het leidt er toe om te onderzoeken.
Bedankt dus!
Egbert
Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum:
Net voordat ik beide cilinderkoppen in zou gaan pakken om ze alle twee op een revisie te trakteren bedacht ik: waarom niet eerst eens proberen met een beetje lijm? O, heiligschennis! Maar het leek me toch een flink stuk goedkoper me eerst eens te vergewissen of de luide tik wel degelijk van de losse klepgeleider kwam.
Geleider en schacht een beetje opgeruwd, ontvet en alles op zijn plaats gelijmd met hittebestendige Loctite.
Intussen ook cilinders afgenomen, de ganse zooi n’beetje opgepoetst en van aangebakken kool verlost. Nieuwe pakkingen lieten even op zich wachten.
Zonet alles terug samen gezet en daarbij de axiale speling van de tuimelaars er 'uitgeknepen'. Motor loopt bij een eerste bescheiden testrit als een klokje; een erg stil welteverstaan.
Ook benieuwd hoelang de geleider zich zoet houdt?
Reactie van bezoeker 'joseph', geïmporteerd van het oude forum:
Bij deze: nog steeds..
Gisteren, na een vijfdaagse trip langs de zuidkust van Engeland, startte ik de R67 om van de ferry te rijden (de ouwe knar blijft een erg fijne reisgezel). Klopte het wat ik hoorde? Ja. De luide, onregelmatige tik is er terug!
Binnenkort maar eens cilinderkop afnemen, maar het ziet er naar uit de Klepgeleider na een goeie zes jaar terug losgekomen is..
Overmaat klepgeleiders zijn blijkbaar niet meer leverbaar bij Hobbyist (prijzige cilinderkoprevisies dan weer wel..), en dus geleider opnieuw vastgelijmd. Deze keer met Loctite 620 aan de slag gegaan, zou hittebestendig moeten zijn, tot 230 graden.
Ding loopt weer een pak stiller, ben benieuwd wanneer ik hier nog 'n keer moet langskomen (teller staat nu 26200 km)