Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R 80/7 ...ratelen bij startpoging
Reactie van bezoeker 'Ruud Hillinga', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, sorry hoor, ik heb hier te weinig verstand van, dus kan iemand me misschien adviseren.
Ik had een oude slechte accu, die ik steeds regelmatiger moest opladen..als ie opraakte ging het starten wat slechter en in het ergste geval ging hij ratelen bij het proberen te starten.
Nu heb ik met veel pijn, moeite en gezweet een nieuwe accu erin gedaan...en ik denk : dat wordt in 1 keer starten...maar nee hoor...hij ratelt alleen maar.
De man van de nieuwe accu zei dat hij helemaal opgeladen is en dat ik er meteen mee zou moeten kunnen starten...
Is het dan wat anders????
Reply
Geen idee, laad de nieuwe accu zelf op, zodat je zekerheid hebt. Lukt het starten dan nog niet, kom terug op dit forum.
Boxergroet,
Luud.
Reply
Reactie van bezoeker 'Diallo', geïmporteerd van het oude forum:

Batterij die ratelt?? Zijde da zeker..nie startmotor of iet anders..?
Hier keer verder luisteren mss.. Waar ratelt da trouwens??
Reply
Reactie van bezoeker 'Jorgen', geïmporteerd van het oude forum:

Je startmotor gaat inderdaad ratelen als je akku te leeg is. Maar ook als je startmotor versleten is en de bendix niet goed inkomt. Een versleten startmoter trekt een berg stroom en dan redt je akku het ook al snel niet meer.

groet,
Jørgen
Reply
Reactie van bezoeker 'Ruud Hillinga', geïmporteerd van het oude forum:

Hmmmmm...een bendix, wat is dat? en een startmotor, moet ik die nieuw aanschaffen of kan ik deze tweedehands ook goed gebruiken?...als het niet de accu was natuurlijk....en als de startmotor vervangen moet worden? is dat zelf te doen? kan ik daar goed bij?...of toch beter naar mn monteur?
bedankt btw.., groet, Ruud
Reply
Ruud,
de Bendix is een combinatie van electro-magneet en sterkstroom relais.
De (betrekkelijk) zwakke stroom via de startknop trekt de electromagneet in de Bendix aan. Deze doet 2 dingen:
1: de contacten sluiten voor de behoorlijk zware startstroom, om de motor aan te drijven;
2: het tandwiel van de startmotor op de vertanding van (doorgaans) het vliegwiel trekken.
Startmotoren zijn gereviseerd te vinden, als je in dit Forum een beetje zoekt vindt je ook alternatieven die je bij de autosloper kan vinden (meestal goedkoper) en als je een beetje sleutelvaardig bent kan je hem zelf openmaken en kijken of er iets mis is. Voordat je de startmotor eruit haalt en uit elkaar haalt: zie of je met starthulp (een geleende, goede accu of startkabels en een draaiende auto/motor) de zaak wel aan de gang krijgt. In dat geval is de accu de boosdoener.
Nog een aandachtspunt: controleer of alle stroomdraden goed vastzitten, vooral de dikke draad aan de starmotor (op beide uiteinden, dus op de startmotor en op de accu). Als je de draad op de startmotor wilt/moet vastzetten, maak dan 1 van de accupolen los, zodat je niet per ongeluk met je steeksleutel kortsluiting kunt maken tegen het motorblok.
Succes,
Egbert
Reply
Nog 1 ding:
a;s je bij een (auto)sloper een startmotor koopt, neem dan een geladen accu en startkabels mee. Kan je even testen of alles werkt: 1 draad aan beide kanten (acu en motor) vastmaken, de andere draad aan 1 kant vastmaken, startmotor met 1 hand vasthouden en dan de laatste verbinding maken. Als de motor draait en het tandwiel komt zichtbaar in de opening van het aluminium huis dan zal de motor wel goed zijn,
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Diallo', geïmporteerd van het oude forum:

Voila Ruud,

K had t zelf nie beter kunnen uitleggen (Egbert rules Wink)...
Keer laten bezinken en wa op blokken, lukt wel

Succes
Reply
ff een aanvulling op Egbert zijn verhaal . Egbert had het over een van de polen losmaken, neem de - van de accu als je dan met de sleutel tegen het ijzer van het frame aankomt is dat geen ramp. als je dat bij de + doet ga je vonken zien. Is voor een ervaren sleutelaar vanzelfsprekend maar voor een beginneling niet. En dan als je naar een autosloper gaat en de startmotor draait zoals Egbert heeft uitgelegd kijk dan ook naar de tanden van de startmotor die moeten er niet te hoekig uitzien wat moeten wel het vliegwiel van de BMW rond zien te krijgen en moeten daarom "goed" zijn.

Maar eerst je accu checken zolas Egbert heeft uitgelegd.
Reply
Voorbijganger,
je hebt helemaal gelijk met je aanvulling wat de tanden betreft. Voor de rest maakt niet zo veel uit, onderbroken circuit is onderbroken circuit. En het is inderdaad goed gebruik om de massadraad los te nemen, dan kan er het minste mis gaan.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)