Tristan,
wat heeft een defecte stoterstangpijprubber te maken met een te lage oliedruk.
Het olie lampje moet uitgaan met 0,2 tot 0,5 bar.
De stoterstangpijp is de afvoer van de cilinderkop, daar is geen druksmering.
Richard
Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:
ok , het is dan dus een gesloten leiding circuit waar het alleen fout kan gaan bij de filter of bij de pomp of het verkeerde type olie
Zou ook nog kunnen dat er geen motorolie maar spoelolie inzit maar dan rookt de motor wel heel erg.
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Misschien een domme opmerking, maar heeft een R90/6 wel een oliedruklampje? Ben het nog nooit tegengekomen op een ouwe BMW...
Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum:
hallo
bmw s hebben bij mijn weten vanaf 1969 oliedruk lampjes
ik heb mn motor heelmaal plat gelegd gister en nog eens in het gat van de oliefilter gekeken op de plaats waar die veer met het kogeltje zit, zit een diepe kerf ik weet niet of dat normaal is ,ik zou denken dat het was om mischien die veer met kogel er uit te draaien met schroevendraaier. zover gaat mn kennis helaas niet , dus blijf ik er maar vanaf. mijn volgende stap zal zijn carter pan er af en kijken of daar alles klopt.
gr frenk
Frenk,
Veer met kogeltje is een beveiliging als het oliefilter verstopt zit, deze laat olie door om het blok niet verder te beschadigen. Als dit ding niet goed werkt dan wordt het filterelement uitgeschakeld maar je blijft wel oliedruk houden.
Eerder had je geschreven dat het blok uitelkaar is geweest.
Draai de olie druk sensor eruit en plaats een drukmeter, nu kan je op elk toerental de druk aflezen.
Boven het krukastandwiel zit een overdrukklep, deze kan open blijven staan of lekken. (dit komt zelden voor)
Het systeem van BMW is hufterproof, dus het moet iets simpel zijn.
Kontroleer aan de linkerzijde van het blok op de zelfde hoogte als de oliedruksensor, 15 cm naar de achterkant van het carter, daar zit een plug. Soms een 6 kant inbus of soms een schroefvorm. Deze moet gelijk aan het carter liggen hoger mag maar niet dieper.
Richard
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Veer met kogeltje achterin het filterhuis?
Volgens mij zit daar alleen een pijpje waar het filter op centreert, niks kogeltje.
Overdruk zit (wat Richard zegt) op het voorste hoofdlager.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum:
hallo ,
ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden er zat nog een verharde o ring waarschijnlijk van het oude filter helemaal achterin het huis , dus met de nieuwe filter erin zaten er achter in het huis 2 misschien dat daardoor de druk wegliep door een slechte afdichting, morgen zullen we t weten .