Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS achterbrug smering
Reactie van bezoeker 'Alex', geïmporteerd van het oude forum:

Weet iemand of de achtervorklagering van een R100RS uit 1988 gesmeerd moet worden? Met welk vet en hoe?

Op / in de achterbrug vind ik geen smeernippels. Het is de mono-achterbrug. Ik ben geneigd te denken dat het geheel dan zelfsmerend is maar ben niet zeker.
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Alex,er zitten afgedichte lagers in, die hoef je niet na te smeren. groet henry
Reply
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:

Lees voor de zekerheid het instructieboekje door.
De R80rt mono-achterbrug moet wel doorgesmeerd worden en ik neem aan dat de R100rs uit 88 dezelfde heeft.
Het smeren geschiedt met een vetspuit met conisch aansluitstuk , te kopen bij de betere speciaalzaken.
Reply
Alex,

Volgens Peters moeten de modelen zonder paralever gesmeerd worden zoals vermeld, echter met paralever moigen ze niet met een vetspuit gesmeerd worden omdat er gesloten lagers zijn toegepast en omdat de paralever swingarm moet kunnen ontluchten via de scharnierlagers.

In sommige BMW gebruikers handleidingen wordt dit vaak anders vermeld volgens Peters.

Groetend,

Ron

Reply
In zowel het Amerikaanse als het Nederlandse instructieboekje van Bmw, type R65, R80, R80RT, R100RS en R100RT (met enkele achterpoot) wordt vermeld dat je de achtervorklagers ééns in 7500 kim moet smeren met een vetspuit. De smeernippels zitten achter de kunststof afdekplaatjes links en rechts.
Peters HWB 2-kleps 1970-1996 vermeldt het tegenovergestelde, dus niet smeren?
Reply
Reactie van bezoeker 'René R100RT', geïmporteerd van het oude forum:

Ik begrijp de verwarring
er zitten namelijk links en rechts inderdaad plastic afdekdoppen, maar als je die eraf haalt zie je geen vetnippel waar je een vetspuit op kunt zetten
je ziet wél een gat
het is even prieken, maar de bedoeling is dat je de vetspuit loodrecht op dat gat zet en dan gaat pompen
het meeste vet zal dan door dat gat gepompt worden en uiteindelijk het oude vet aan de achterkant naar buiten drukken
zo gauw je dat oude vet naar buiten ziet komen, kun je stoppen met pompen
groeten van René
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)