Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
afstand dubbele remschijf/ breedte naaf
#1
Hallo allemaal,

zou iemand me kunnen zeggen wat de afstand is tussen de 2 remschijven bij een vork met Brembo klauwen? Of hoe breed de naaf die erin kan zou moeten zijn? Er zou verschil zijn in de wielnaven voor dubbele en enkele schijf. En nu ben ik nieuwsgierig wat de goede maat is.
Ik ben namelijk de onderdelen aan het verzamelen om mijn r60/6 naar dubbele schijf om te bouwen omdat ik de knijpkracht voor de trommel maar met veel moeite kan opbrengen en dat wordt pijnlijk na minder dan een uur rijden helaas.

Bedankt!
clement.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Clement,
ook de remleiding en vooral de diameter van de remcilinder hebben hier veel invloed op. Zoek even op dit forum en je zal veel informatie vinden.
Heeft alles te maken met de verhouding tussen de oppervlakte van de zuiger in de remcilinder en de oppervlakte van de zuiger in de remklauw.
Misschien is een andere remcilinder dus al voldoende om het probleem op te lossen.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Ik bedoel dan dus dat je zou kunnen volstaan met een enkele schijf i.p.v. een dubbele. Ten opzichte van een trommel ga je dan qua remkracht al enorm vooruit.
Reply
#4
Halo Tom,

dank voor je antwoorden!
Een enkele schijf had ik op mijn 100GS, en die heb ik vervangen door een 320mm HE schijf en 4-zuigerklauw. Helaas is de GS al een paar jaar verkocht (en daar heb ik al die tijd al spijt van...) In de orginele opzet vond ik de GS eerlijk gezegd minder remmen dan de 60/6, een kwestie van goed stellen. Maar die knijpkracht maakt dat ik (steeds) minder hard kan remmen, niet goed dus.
In elk geval wil ik nu graag voor dubbel gaan, ook omdat we vaak met z'n 2en erop rijden. En om nu een veel modernere vork op een /6 te zetten vind ik ook jammer. Een /7 vork met Brembos lijkt me mooi te staan.
PS, de 'echte' /6 met ATE-klauwen heb ik op een R90S gehad, die doen het ook goed maar Brembo is toch makkelijker in onderhoud voor een dagelijkse motor.

Groeten,
clement.
Reply
#5
De jong in Enkhuizen heeft nog een zo te zien mooie R 100/GS staan kijk maar een sop : http://www.bmwmotor.nl/ en je kunt er inruilen (als je dat zou wuillen)
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rijd zelf op een /7 (eerste type R80RT) met dubbele Brembo voor en de remkracht is idd heel goed. Even aantikken is al gauw genoeg. Trommelrem in het achterwiel doet niet veel. Ik heb net nieuwe remschoenen daarin en verwacht daarom dat de remkracht nog gaat verbeteren.
Veel succes
Reply
#7
Tom, wat is bij jou de afstand tussen de remschijven, je hebt gietwielen neem ik aan?
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Harry', geïmporteerd van het oude forum:

Persoonlijk zou ikzelf nooit remsystemen gaan aanpassen. Òf je koopt een gebruikte vork van na 81 met daarop de standaard dubbele brembo's, òf, als je je fiets een beetje in stijl wilt houden, zoek een goede vork met en een ècht gespaakt wiel voor de /6 (en eerste /7) types met dubbele ATA. Die kun je dan tegen een redelijk bedrag gaan reviseren, en je bent helemaal het heertje zonder problemen. Je rijdt een 60/6 zeg je? Zeker met twee en bagage zal dat geen racer zijn, en die dubbele ATA mits haarzuiver afgesteld remt echt wel goed. Ik heb dit gedaan op mijn 75/7, en ben zeer tevreden. Echt, ga niet rommelen met pasringen en dergelijke, wordt helemaal nix.
Succes ermee!
Reply
#9
Harry, voor de duidelijkheid: ik wil inderdaad een goede vork zoeken en een goed (spaak)voorwiel. Maar ik wil wel graag zeker weten dat het gaat passen als ik de spullen los tegen kom.
De 60/6 is inderdaad geen racer, maar als ie op snelheid is heeft ie toch veel gewicht af te remmen, namelijk ongeveer evenveel als elke andere 2klepper, dus de remmen staan voor mij los van vermogen. Zeker als we een ritje via de ardennen doen, bergje op en af met leuke bochten.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Clement,
Lees nu pas je vraag, druk met een verbouwing en met dat winterse weer is de motorhobby even uit de gedachten geweest...
Ik zal vanavond even de afstand tussen de remschijven opmeten en hier even vermelden.
Tom
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)