Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ABS modificatie R1100RT
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

In dit forum heb ik een link gevonden naar een instructie over een ABS modificatie (http://www.bmwgsclub.nl/schematics/ABS_modificatie.pdf). Hiermee is het in storing vallen van de ABS bij het starten van de motor te verhelpen. Heeft iemand deze modificatie op een R1100RT uitgevoerd? Als ik de instructie volg dan blijkt dat een RT uit 1996 wat anders in elkaar steekt dan een GS. Ik kom in de draden knooppunt bijvoorbeeld niet een set van 9 groene draden tegen zoals in de instructie staat.
Of heeft iemand een ander alternatief om van die storing af te komen.
Reply
Hoi,

Ik heb op mijn R1100RT uit 1998 een ander systeem toegepast. Ik heb een extra relais geplaatst wat de ABS spanningscheck tijdens het starten overbrugd. Het schema staat ergens op dit forum. ( anders wil ik het er nog wel eens opzetten). Werkt verder goed.

Gr Ludi
Reply
Typ maar eens "oplossing storing ABS" in de zoek functie.

Gr Ludi
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die ABS-mo op het GS-forum werkt perfect op elke R11xx.

Bij de R1100RT vind je het groene bundeltje draden in het knooppuntje net voor/naast de lucht inlaat, half verborgen achter het kastje waar de radio in zou zitten.
Daar zitten 2 loze eindjes, de voorste moet je hebben.

De stekker van de stuurschakelaar waar je de nieuwe voeding vandaan haalt zit daar net boven, achter het luchtkanaal dat vanaf de oliekoeler naar achter loopt.

Groeten, Paul.
Reply

Quote:Hoi.

Die ABS-mo op het GS-forum werkt perfect op elke R11xx.

Bij de R1100RT vind je het groene bundeltje draden in het knooppuntje net voor/naast de lucht inlaat, half verborgen achter het kastje waar de radio in zou zitten.
Daar zitten 2 loze eindjes, de voorste moet je hebben.

De stekker van de stuurschakelaar waar je de nieuwe voeding vandaan haalt zit daar net boven, achter het luchtkanaal dat vanaf de oliekoeler naar achter loopt.

Groeten, Paul.
Hallo Paul. Bedankt voor je bericht. Ik ben gelijk gaan kijken wat je precies bedoeld. Op de foto heb ik een pijl geplakt wijzende naar een knooppunt. Is dat de bundel die je bedoelt?
Aan de linkerzijde boven de oliekoeler zit een stekkerblok met een 4-tal stekkers. Een ervan, een zwarte, lijkt me die voor de stuurschakelaar te zijn. Deze stekkers zitten echter niet net achter het luchtkanaal (inlaatkanaal voor de motor bedoel je denk ik en niet die via de oliekoeler naar de kuip leiden. Heb ik dan de goede stekker? Als je wilt kan ik je een afbeelding sturen.

Groet, Peter

[img]/import/photos/p27423s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Het in storing gaan van mijn abs op mijn R1100Rt was verholpen door een zeer goede accu te plaatsen, bij voorkeur GEEN gelaccu.
Probleem al een jaar weg.....

groet

Johan
Reply

Hoi.

Inderdaad, dat bundeltje moet je hebben.

De stekker zit ook daar waar jij hem vind, linksboven, uit de stuurschakelaar komt een draadboom met 2 stekkers, een witte van de ruitverstelling en een zwarte, die moet je hebben.

Oja, en jij speelt vals, ik moest erbij zien te komen met alleen het linker zijpaneel en het kastje verwijderd, dan moet dat oliekoeler luchtkanaal eruit, jij plukt gewoon de hele brommert kaal.

Groeten, Paul.
Reply

Bedankt Paul, komend weekend zet ik de operatie voort. Eens kijken hoe ver ik dan kom. Als het gelukt is en het werkt dan slaak ik hier wel even een kreet van verlichting. Bovendien vals spelen? Wat let jou om je motert ook kaal te plukken. Is zo gebeurt en bespaart een hoop tijd door niet meer door kleine gaatjes te hoeven frunikken.
Ook bedankt Ludi, maar ik probeer eerst de andere oplossing. Vind ik esthetisch wat mooier.
Een nog prima accu vervangen omdat de ABS op een raar moment de spanning wil controleren vind ik geen goed idee. Het probleem is wereldwijd bekend en Varta spint er maar garen bij.

Groetjes
Peter
Reply

Hoi.

Dat gaat goedkomen.

Als geestelijk vader van dit mo heb ik in de loop der jaren al heel wat ombouwen gedaan, maar om onduidelijke redenen maar een enkele RT en om deze ook weer helemaal te plukken vond ik teveel werk.

Ik ben het gewend (als vliegtuigmonteur) om door kleine gaatjes te frunniken, als ik er met 1 hand en een stuk gereedschap bij kan, is me dat goed genoeg.

Groeten, Paul.
Reply

Quote:Hoi.

Dat gaat goedkomen.

Als geestelijk vader van dit mo heb ik in de loop der jaren al heel wat ombouwen gedaan, maar om onduidelijke redenen maar een enkele RT en om deze ook weer helemaal te plukken vond ik teveel werk.

Ik ben het gewend (als vliegtuigmonteur) om door kleine gaatjes te frunniken, als ik er met 1 hand en een stuk gereedschap bij kan, is me dat goed genoeg.

Groeten, Paul.
Oké, het is gelukt. De 'by-pass' werkt perfect. Bedankt Paul voor de aanwijzingen. Het kostte me in totaal nog geen vier euro (voor een rolletje isolatietape) en een aantal uren werk.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)