Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versnellingsbak4ZGPZ
Reactie van bezoeker 'Rudy Rau', geïmporteerd van het oude forum:

De versnellingsbak van R65 bj. 80 is kapot en nu een vraag ,kan ik een bak van een R80 met de zelfde bmw nummers vermeld op de versnellingsbak gebruiken?
1238.806 21.225 in mijn geval
Of is er een verschil in grote of flens montage cardan, of zo?
Reply
Rudy,
de 65 en 40 zijn een beetje vreemde eenden in de bijt, daarom durf ik er geen zekerheid over te geven. Wat ik weet is het volgende: mijn R80 heeft een R65 cardan gekregen vanwege zijspangebruik en dat paste. Dus de uitgang van de bak is kennelijk uitwisselbaar. Dan kan je je indenken dat de ingang van de bak ook uitwisselbaar is, als je het boekje van Heinz Haertel leest dan zie je vaak dezelfde verhoudingen in de wisselbak voor verschillende typen. Het verscil zit doorgaans in de haakse overbrenging. Helaas eindigt mijn boekje in 1976, de 65 en de 40 worden niet genoemd. Ik ga je wel de verhoudingen geven van de bekende boxers, de rest moet je elders vinden:
I 4,4
II 2,86
III 2,07
IV 1,67
V 1,50
Succes, ik denk dat hetbgewoon kan.
Groeten
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'rudy', geïmporteerd van het oude forum:

Rudy,

De wisselbakken van de R45/65 serie zijn identiek aan die van de grotere modellen. Je moet alleen even letten op het model. Na 1981 zijn alle wisselbakken gewijzigd.
O.a. de hevel aan de achterzijde heeft vanaf 1981 een andere techniek, mede omdat de blokken werden gewijzigd(ander vliegwiel/koppeling enz.). Jouw BMW is van 1980, Dus jij zult waarschijnlijk gewoon een aluminiumkleurig luchtfilterdeksel in 2 delen op je BMW hebben(na 1981 was het luchtfilterhuis in 1 deel en zwart gespoten).
Daar moet je dus op letten. Je kunt het ook makkelijk aan de spiebanen van de ingaande as, zien of het een bak is van voor 1980 of van na 1980. Voor de rest zijn alle bakken gelijk of dat nu van een R45 is of van een R100RS. De verhoudingen zijn allemaal gelijk, muv de 4-bak, maar daar heb jij niets mee te doen. Bakken van voor 1980 en na 1980 zijn onderling dus niet verwisselbaar, althans niet met de standaard BMW techniek.

Succes,

Vr. gr.

Rein.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)