Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nokvolgers ( volgens BMW 'vijzel' ? )
Reactie van bezoeker 'Luwa', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Forum,

Rechts een stel nokvolgers +/- 10.000 km geleden nieuw geplaatst. Ter vergelijking links een
nieuwe; verschil in lengte 4 à 5 mm ( lengte nokvolger = 45 mm ).

Kleppen + klepgeleiders, tuimelaars + bussen, stoterstangen,klepveren + bussen,nokkenas + bussen enz. enz.
werden destijds allemaal vervangen en vertonen nu bij demontage geen zichtbare defekten.

Kleppendiagram was/is +/- ok en de het blok heeft nooit abnormale geluiden gemaakt.

De lichthoogte van de nokken is 5,01 mm in en 4,77 mm uit ( zou +/- 5,44 mm moeten zijn) maar hierin zie ik geen oorzaak.

Wat kan de oorzaak zijn van deze toch wel ernstige schade ?

Waarom ik het blok geopend heb ? De klepspeling werd steeds groter en groter. Nu weet ik waarom ...

Alvast bedankt.

[img]/import/photos/t4576s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Diallo', geïmporteerd van het oude forum:

Axiaalspeling nokkenas (????)
...........
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Als de bodem van die nokvolgers er zo uitzien, dan is het met die nokken niet veel beter gesteld, ben ik bang.
Kan ook wel kloppen met het verlies aan lichthoogte.

Die lichthoogte van jou, 5,44mm kom ik niet tegen in de boeken, die melden 6,2 of 6,8, afhankelijk van model.

Het lijkt wel of je ze verkeerdom in gezet hebt, net alsof het bolletje op de stoterstang de boel heeft uitgetulpt.
Aan de andere kant zou een holletje moeten zitten.

Ook komen deze volgers me niet bekent voor.

Vaag.

Groeten, Paul.
Reply
Wat voor motor hebben we het hier,

we kunnen nu slechts gissen naar
Reply
Dag Forum,

1) motor is een BMW R35 van 1938
2) radiale en axiale speling zijn OK
3) nieuwe nokvolgers zijn een kwaltiteit minder gehard dan de oude maar niettemin gehard
Helaas 'normaal'; zoals nieuw gefabriceerde klepveren vlugger verslijten dan de oude
4) motor zal worden omgebouwd met, voor mij toch, moderne nokvolgers van een R65 en stoterstangen en klepstelbouten/moeren van een R100RS maar om niet hetzelfde euvel voor te hebben zoek ik de reden van de schade
5) olietoevoer naar de nokkenas was/is ook ok

mvg
Reply
Dag Paul,

Bedankt voor je reactie. De lichthoogte heb ik zelf gemeten op een gereviseerde nokkenas van
BG in Duitsland. Wel gemeten opgespannen in een draaibank met een micrometer met nulstelling.

Mag ik je vragen waar precies je die lichthoogtes gevonden hebt ?

Mvg
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, Luwa.

Omdat het niet in jou 1e bericht stond, ging ik er voor het gemak van uit dat het om een boxer van na '69 ging (is hier het meest gangbaar)

De R35 ken ik niet in detail, maar als de oliehuishouding in orde is denk ik aan een materiaalfout of iets mis in het harden van die volgers.
Kan me haast niet voorstellen dat de nokken geen schade hebben.

Groeten, Paul.
Reply
Dag Paul,

De nokken vertonen zeer lichte slijtagesporen maar ik heb nu gezien dat de nokkenas een lek heeft aan de ontluchting. Klinkt raar 'een lek' maar het is een holle nokkenas met centrale ontluchter en de smeerolie loopt intern om de ontluchting heen naar de achterste bus.

Besluit : nokkenas is als zodanig toch niet meer bruikbaar. Gelukkig wel reviseerbaar.

mvg
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)