Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Bettreft bmw serie 5:
Als ik mijn cilinderkop demonteer, dien ik dan de kop opnieuw te laten vlakken?
Zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten bij de- en montage?
In principe niet. Volgens mij kan het geen kwaad om bij demontage de moeren in omgekeerde volgorde van de montagevolgorde te lossen. Verder moet de motor koud zijn. Succes.
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:
Een sleutel om de uitlaatwartel los (en vast) te draaien, een momentsleutel om de moeren van de cilinderkop weer op het juiste moment vast te zetten, en een set voelermaatjes om tenslotte nog de klepspeling af te stellen.
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Alvast bedankt voor jullie advies.
In mijn reparatieboek staat als gereedschap "passtuk voor het centreren van tuimelaarblokken (pag. 620 maar dit gereedschap heb ik niet, heb ik dan een probleem bij montage????
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Kun je niet met helicoil de schroefdraad vervangen zonder alles te demonteren?
Dat scheelt een hoop werk!
Reactie van bezoeker 'René', geïmporteerd van het oude forum:
Ik zou niet zitten prutsen met helicoils. Want hoe haal je dan de boorkrulletjes uit de cilindrs. Nee dat is in dit geval niet rapareren maar rommelen niet doen.
Zuiger onderin zetten en boren maar.
Na het boren simpel met de stofzuiger reinigen door aan de stofzuigerslang een dunnere slang te maken(ducktape) die door het bougiegat kan, dat zuigt dan heel hard.
99% slurp je er dan wel uit. Vervolgens zal bij de eerste start een eventueel overgebleven alu krulletje er rap door de uitlaat uitvliegen.
Bij een tweetakt mag je zoiets nooit doen!
Niet te bang zijn want het is een simpel klusje en in no time rijdt je weer.