Reactie van bezoeker 'loose-fur', geïmporteerd van het oude forum:
In de achtervering van een R67 zit geen demper. In feite is het enkel een veer die tussen kader en wielas zit, plunjevering of iets dergelijk noemt dit.
Ik heb er de mijne ook uitgewerkt deze winter om de cardan te kunnen wisselen. Best een klooiwerkje geworden, in die zin dat ik me bijna niet meer herinner hoe ik het gedaan gekregen heb. In feite zit er één enkele staaf gevat tussen twee spanpunten van het kader, daarrond zit de veer en het veerhuis gevangen. Wanneer je dus die centrale staaf (buis) uit het kader krijgt heb je de complete vering in handen. Probleem: die buis zit aardig gepast gemaakt tussen de 'veermoer' en andere vulstukken (althans die van mijn motor).
Tekening:
http://www.motorrad-stemler.de/dcenter/d...r%2068.pdf ; normaal los je dus beide bouten op het kader (eentje, de onderste houdt eveneens de uitlaatdemper op), en los je de grote moer (60) bovenop de vering. De centrale staaf (56) zou je er nu langs de boven- of onderkant (?) moeten kunnen uitkrijgen. Noppes? Dan kan je dit proberen: Ik heb de staaf naar boven getikt -met een dopsleutel van dezelfde diameter als bescherming- tot ze net uit het kader was. Bovenaan heb ik de spanring van het kader iewat open gewrongen door er een platte schroeverdraaier tussen te tikken, zodat die centrale buis wat meer speling krijgt in het kader en ik de vering in zijn geheel schuin uit het kader kon halen.
Ik heb geen heftafel in mijn garage én het was koud, en toch stond er zweet op mijn voorhoofd.. Een vloekwoordenboek in de buurt hebben is trouwens best handig.