Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kopeling r100s "78 demonteren
Wie kan me een tip geven. Ik ben bezig om de koppelingsplaat van m'n r100s van '78 te vervangen. Peter's handleiding geeft aan dat ik m8 bouten met moer moet gebruiken om de afsluitplaat los te maken i.v.m de spanning van de diafragmaveer. Nu blijkt de draad fijn metrisch te zijn. Bij de lokale gereedschap/ijzerwarenhandel hebben ze die niet.
met vr. gr.
Nic
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter V', geïmporteerd van het oude forum:

Rick,

Kijk even een paar onderwerpen lager, bij 26-02, "versnellingsbak uitbouwen bij model met schijfrem achter" daar komt precies hetzelfde probleem (mijn probleem) langs. Het schijnt dus wel te kunnen met gewone M8, maar ik heb inmiddels de spanschroeven van de Hobbyist, die zijn fijn-metrisch. Daarmee wordt de klus een eitje.

Groet, Peter V
Reply
Inmiddels via een hobbygenoot drie bouten met fijnmetrisch draad gekregen. Nu was het inderdaad een makkie. Ik heb de koppelingsgroep kunnen demonteren. Ik heb wel merktekens op de afsluitplaat en druktafel gezet, maar in een vlaag van onoplettendheid geen merktekens gezet op de combinatie druktafel/afsluitplaat ten opzichte van het vliegwiel. Nu staat er op de afsluitplaat wel een wit merkteken. Op het vliegwiel kan ik geen wit merkteken ontdekken. Kan ik er van uit gaan dat het witte merkteken bij het merkteken van het bovenste dode punt hoort?

gr.
Nic
Reply

Hallo Nic,

Als je het vliegwiel niet hebt verdraaid, kun je je wellicht herinneren hoe het witte merkteken dan wel je eigen merktekens t.o.v. het vliegwiel stonden?
Vlgs. Haynes zijn er vanaf 1981 witte merktekens aangebracht op afsluitplaat, drukplaat en vliegwiel, "die 120 graden t.o.v. elkaar dienen te staan". (niet duidelijk dus of nu de complete groep t.o.v. het vliegwiel wordt bedoeld of beide platen t.o.v. elkaar plus het geheel t.o.v. het vliegwiel, wsl het laatste vanwege 3x120=360)
Zelf (R100RT, 1980) zag ik nergens merktekens en heb ze zelf aangebracht.
Ik vraag me af hoe het dan moet als je dek-/ en of drukplaat vernieuwt, dan heb je 5x5x5 verschillende posities om te proberen.... Hoe doen anderen dit? Op de gok? Of valt de onbalans wel mee?

Groet, Peter V

Reply
Soms is het geluk met je. Gisteren voor het verwijderen van de afdekplaat heb ik een paar foto's gemaakt. A.h.v. de foto's heb ik de juiste constructie kunnen achterhalen. Ik ben trouwens ook benieuwd evenals Peter hoe het zit als je de hele drukgroep vervangt. Inmiddels heb ik bij de Hobbyist een nieuwe koppelingsplaat en nog wat andere onderdelen besteld. Scheelt qua prijs toch een stuk met de dealer in de buurt.

met vr. gr.
Nic
Reply
Ik heb ooit ook een deel van de koppeling vervangen en door onnadenkendheid niet gegarandeerd goed opgelet hoe ik het terug moest monteren, qua merktekens en zo. Sindsdien heeft deze motor al wel weer zo'n 20.000 gedraaid en ik merk geen probleem. Heb ik geluk gehad of valt de belangrijkheid mee? Wie het weet mag het zeggen.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Als het goed is is zijn alle onderdelen uitgebalanceerd.
Reply
Hallo,

Ik heb eens de koppeling van mijn r100RT gedemonteers zonder merktekens te plaatsen ( niet goed het WPH gelezen )Na moneren trilde de motor veel meer voor heen zeker rond de 4000 rpm. Ik heb een paar keer de vabk eraf gehaald en de zaak verdraaid maar heb uiteindelijk de gehele koppeling moegten vervangen. Het is dus wel belangrijk om op evt zelf merktekens te plaatsen.
Gr Ludi
Reply

Ludi,

Ook met alles nieuw weet je niet hoe het t.o.v. elkaar en t.o.v. het vliegwiel vastgezet moet worden. Of is dat alleen nodig als je gebruikt spul weer terugzet (b.v. vanwege inslijten op elkaar). Wie weet het ?fez4c
Reply
Hoi
Ik dacht dat de originele koppeling samen met de drukgroep uitgebalanceerd is. Als je nieuw koopt zijn ze onafhangkelijk van elkaar gebalanceerd. Na het plaatsen van een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat waren de trillingen verdwenen
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)