Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ruis baehr
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn Baehr heeft een prima verbinding op mijn K100 als intercom.
Maar sinds ik Xenon (van een goed merk) heb gemonteerd, is er een behoorlijke ruis onstaan (alleen als de Xenon verlichting ingeschakeld is). De ballast zal de schuldige wel zijn, maar hoe kan ik de ruis wegwerken?? Hoor het wel wie er ook ervaring mee heeft en mogelijk een oplossing.
Alvast bedankt.
Reply
Kees,
ruis is doorgaans een rimpel in de voedingsspanning. Onze motoren hebben weliswaar een zogenaamd gelijkstroomsysteem en evengoed door de wisselstroom dynamo is dit zodra de motor draait zelden of nooit helemaal rimpelvrij.
Heb je ook het gevoel dat de ruis veranderd bij verschillend motortoerental? Zoja dan is het hoogst waarschijnlijk voedingsrimpel, zonee dan heb je een iets complexer probleem.
Als je een fatsoenlijke electronicawinkel in de buurt hebt (zoals Okaphone in Groningen, Erha in Drachten en er zijn er vast wel veel meer in dit land), kan je de uitbater vragen om een keer te luisteren. Dan kan hij/zij je helpen in de keus van condensators om de ruis weg te werken.
Als je die hulp niet kan vinden zou ik het volgende doen bij voedingsrimpel:
neem een condensator van 200 - 400 microFarad (wordt een Elco), eentje van 200 - 400 nanoFarad en eentje van 200 - 400 picoFarad parallel. Zet deze met de plus op de plus van de Baehr voeding en de min op de min, zo dicht mogelijk bij de Baehr zelf.. Als je in de buurt van Beetsterzwaag woont kom je maar een keer langs, dan zoeken we de goede C bezetting proefondervindelijk uit.
Als de ruis constant is ongeacht motortoierental heb je een signaal ruis. Het inkomend signaal neemt dan onderweg ergens wat ruis op. Dan is een C in serie met de plus van de signaalingang mogelijk een oplossing. Hiervoor neemt men doorgaans vrij kleine, ik kan echter geen blind advies geven. In de orde van40 nanoFarod komt mij voor als regelmatig gebruikt, en dan zou ik verwachten dat Baehr die al standaard zou hebben ingebouwd.
Geval 1 lijkt mij dus de meest waarschijnlijke.
Mail eventueel naar boesrijk2home.nl om meer te bekijken.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Egbert, bedankt voor je uitgebreid technisch antwoord. Voor dat ik de Xenonset erop monteerde was de Baehr set echter absoluut ruisvrij, dus de ballast van de Xenon is duidelijk de schuldige. Eerstens ga ik het proberen op te lossen door de Baehr set rechtreeks op de accu aan te sluiten (is nu via het contact geschakeld). En anders zal ik de voeding van de Xenon set op een of andere manier moeten filteren denk ik. Je hoort nog wel of het geholpen heeft.
Groet Kees.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)