Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbak uitbouwen bij model met schijfrem achter
Reactie van bezoeker 'Peter V', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mijn R100RT van '80 met 112K op de klok slipt de koppeling,dus vandaag maar eens de bak eronderuit. Nooit gedaan, maar volgens veel forumleden niet zo moeilijk. Het viel me echter vies tegen: de achterbrug kan niet ver genoeg naar achteren omdat achterremcilinder + bediening in de weg zitten. Vlgs. Haynes moet de voorste pen uit de trekstang waarmee de remcilinder bediend wordt. Omdat het geheel achter de framesteun zit gemonteerd kun je daar heel slecht bij en dan ook nog maar van 1 kant (de binnenzijde). Als al het straatvuil e.d. weg is zie je een sluitklip waaraan de pen zit. Met veel moeite met lange schroevendraaier en hamer de sluitklip los gekregen maar erui komen wou ie never nooit. Na lang gep#!^# uiteindelijk besloten de hele (ophanging van de) remcilinder los te maken dus remolie uitpompen. leiding los, as rempedaal los, bedrading van schakelaar af (dat laatste blijkt niet nodig want de schakelaar zit apart op het frame, bedankt Haynes!) . Nou, dan kan eindelijk de achterbrug voldoende naar achteren maar pas op: niet té ver want dan trek je de remleiding aan de klauw hard naar achteren, bij mij zo hard dat een deel van de leiding langs het frame door de ophanging schoof.
Je moet de achterbrug een beetje scheef trekken, met de cardan-kant het meest naar achteren
De bak is eraf, maar degene op het forum die schreef dat hij dat in een half uur doet had vast geen schijfrem achter.

Heb verder geen vraag of zo, maar deze ervaring wilde ik even kwijt.

Groeten, Peter V
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

De volgende keer gaat het in de helft van de tijd ;-)
De keer daarop gaat het nog eens 20% sneller....

Hoofdzaak is natuurlijk dat het goed gebeurd, tijd speelt eigenlijk geen rol als je zelf aan de slag gaat.

Suc6 dan....

NOG EVEN IETS ANDERS, DIE SPAMBEVEILIGING IS ECHT SUCKS.
TYP DE TEKST OVER...... DIT IS DE LAATSTE POGING VAN 3
WORD ER GESTOORD VAN Sad
Reply
@ Marcel

Meld je dan eens aan. Je hoeft die beveiliging daarna niet meer in te vullen. Handig hoor :-).
Reply

Marcel, je hebt gelijk, tijd moet geen rol spelen bij sleutelen.
Maar soms wordt je geduld wel erg op de proef gesteld: vandaag b.v. zou ik de koppeling demonteren m.b.v. de methode Haynes, nl 3 lange M8 bouten + moeren gebruiken om de koppeling te ontspannen. Dat lukt dus niet met M8 bouten van de bouwmarkt omdat de schroefdraad daarvan te grof is. Heb zelf geen bouten met fijne draad en de ijzerboer vertelde me dat het Engelse draad zou zijn, mogelijk is het fijn-metrische draad, in ieder gevak niet in de winkel te verkrijgen.
Dus nu eerst de spanschroeven bij de Hobbyist bestellen en weer niet verder kunnen dus.

Groet, Peter V
Reply
Hallo Peter,ik heb onlangs de koppeling vervangen met normale m8 bouten.
De bouten er met de hand indraaien,daarne met een sleutel iets na trekken
niet te vast. Het materiaal van de bouten is zachter als van het vliegwiel.Het vliegwiel is nog van echt kruppstahl.
groeten, Frits.
Reply

Frits, goed dat je jouw methode hier vermeldt, daar kunnen anderen en ikzelf hun voordeel weer mee doen. Zelf ging ik er van uit dat gewone bouten door de druk van de diafragmaveer uit de draad getrokken zouden worden, maar dat is kennelijk dus niet zo.
Bedankt voor je reaktie,

Peter V
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)