Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oliethermostaat en voltmeter
Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo.

Ik ben in bezit van een BMW R100RS bouwjaar 1987.
en heb een storing in het elec stysteeem.
Bij 2000 toeren geeft de volt meter een spanning van 15 volt aan, en bij 750 toeren
nog geen 12 volt. Als het licht aan is ook, allen bij het knipperlicht schommelt de meter.
De motor start wel goed.
de volgende vraag is over de olie koeler, deze wordt nooit warm ook niet op de snelweg met een snelheid van ongeveer 130 km. wat is daar de oorzaak van en hoe werkt dat om de thermostaat te vervangen

Roel.

Reply
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Over de boordspanning: dat bij 750 toeren de 12 volt niet gehaald wordt is volgens mij bekend gedrag. Ik heb het bij mijn R80RT (1986) ook. Als de generator warm is ligt bij mij de grens op 1500 toeren). Bij 2000 toeren heb ik altijd volledige laadspanning (13,5-14 volt). 15 volt lijkt mij te hoog en ik vermoed dat je spanningsregelaar de geest heeft gegegeven. Hij regelt niet terug.
Geen idee wat voor soort regelaar in een 1987 model gebruikt wordt maar voor iets van 30 euro heb ik bij onze sponsor ooit een nieuwe electronische ("politie versie") gekocht. Heeft een 1987 model nog een mechanische regelaar, dan zit die misschien gewoon vast. Misschien kun je die openmaken en repareren.

succes,

Robbert

Reply
Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo

Het laden bij de oudere boxers is altijd al een probleem geweest. Dit komt door het toerental van de dynamo. In de autowereld is indertijd van gelijk naar wisselstroom dynamo's overgegaan, omdat deze meer omwentelingen konden maken, en dus bij stationair toerental ook bijladen ( de dynamo draait dan ongeveer 2000 omw/min, de krukas ongeveer 1000 ). Omdat bij de BMW boxers de dynamo rechtstreeks op de krukas gemonteerd zit, maakt deze dus nooit meer dan ongeveer 1000 omw/min.Vandaar.

Groet
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die gemonteerde voltmeter is geen al te betrouwbaar klokkie.
Meet gewoon eens op de accu, bij stationair brandt het laadlampje en moet je +/- 12V meten, wat gas bij, lampje gaat uit en meetwaarde moet oplopen naar 14,2-14,8V.

De thermostaat zit op het deksel van het oliefilter, hier kan je het thermo elementje vervangen, dat moet openen bij 95' (dacht ik).

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo.

De accu gemeten met de volgende waarden.
accu zonder contact 11.95 volt met contact 11.90 volt.
Draaiende motor 750 toeren 12.15 volt oplopend 2000 toeren 14.61 volt.
met licht 12.10 volt oplopend 2000 toeren 14.55 volt,het controle lampe gaat uit bij 1000 toeren en heeft dan 12.25 volt.

dus ik denk dat het geen probleem geeft daar het binnen de waarden zit.
Hartelijk bedankt voor de tip.
Roel.
Volgende week ? ga ik de motor temperatuur meten van de olie en oliekoeler
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Het laadsysteem doet dus gewoon zijn werk, prima.

Voor de thermostaat, zie hier;

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...g=11&fg=35

#5 is het eigenlijke elementje wat het werk doet.

Groeten, Paul.
Reply
Is dat thermostaat ook los te vervangen? Zo ja hoe los/vast te krijgen/zetten?

Mijn thermostaat werkt ook niet naar behoren maar 166 € voor een nieuwe vind ik wel eruug prijzig.
Reply
voorbijganger,

ja de thermostaat kan je los vervangen, staat ook in een reactie hierboven onder #5. Als je deze gaat kopen moet je ook de o-ring #6 erbij kopen.
Ik heb bij m'n bmw ook gedaan en het scheelde 15 graden C.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'R.J.van der Meulen', geïmporteerd van het oude forum:

Temperattuur op gemeten.
14 km over de snelweg met 120 km/u.
Buitentemp 6.5 Gr C.
windkracht 5-6 B
Links op voet cilinder 103 Gr C.
Rechts 93 Gr C.
Olie 93 Gr C.
Olie koeler 10.5 Gr C.

Dus ik denk dat de thermostaat wel aan vernieuwing toe is.
Roel
Reply
Quote:Hallo.

De accu gemeten met de volgende waarden.
accu zonder contact 11.95 volt met contact 11.90 volt.
Draaiende motor 750 toeren 12.15 volt oplopend 2000 toeren 14.61 volt.
met licht 12.10 volt oplopend 2000 toeren 14.55 volt,het controle lampe gaat uit bij 1000 toeren en heeft dan 12.25 volt.

dus ik denk dat het geen probleem geeft daar het binnen de waarden zit.
Hartelijk bedankt voor de tip.
Roel.
Volgende week ? ga ik de motor temperatuur meten van de olie en oliekoeler
Roel,
de accuspanning is wel aan de lage kant. Zonder contact moet je ver boven de 12 Volt zitten. Mogelijke oorzaken:
1. Je rijdt vooral korte ritjes zodat de accu niet genoeg tijd krijgt om op te laden; zeker niet als je ook nog vroeg opschakelt en lage toeren rijdt, want voor opladen heb je echt meer dan 2000 toeren nodig wil het wat worden. 3000 toeren is maximum spanning.
2. De accu is niet al te fris meer. Hang hem een nacht aan de lading en meet dan of hij nog steeds 11.95 geeft. Zoja: lader niet goed of accu aan het afgaan.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)