Threads: 5,436
Reactie van bezoeker 'Albert', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ga tank en spatborden laten spuiten van een /5 (RAL 9001 wit dus) Spuiterij zegt 2 komponentenlak met blanke lak eroverheen ik denk dat dat er té glasachtig uit gaat zien
ik vind het namelijk niet erg als de verf na verloop van tijd wat mat wordt
wat is jullie mening? doen of niet doen, die blanke lak?
Hoi, je zeg het zelf al, als je dat doffige niet erg vind, niet doen. kleine krasjes kun je makkelijker uitpoetsen bij gebruik blanke lak, is maar een idee. Daarnaast is door milieu wetgeving, de kleurlak, nu dus de witte lak, 'milieu vriendelijk' doch erg kwetsbaar en de blanke lak is 'minder vriendelijk' maar wel een stevige laag. dit laaste van de verfmenger uit Zoetermeer, een vak zaak.
Ik meende dat twee komponentenlak juist heel sterk is, maar dat door UV (van de zon) ook die lak in de loop der tijd wat mat wordt en dat daarom soms een -kleurloze- laatste laag wordt toegepast. (volgens mijn autogaragist) (Ik heb het dus niet over verf op waterbasis)
Ik ben bang dat door die blanke lak het uiterlijk kitscherig wordt, voor een motor van meer dan 30 jaar, maar misschien is dat onzin?
Reactie van bezoeker 'Peter Smans', geïmporteerd van het oude forum:
Reactie op blankelak.
Adviseer zeker om blankelak te spuiten.Beter te onderhouden en beter kras bestendig. Zeker wanneer men een krasvaste blankelak gebruikt.
Blankelak is NIET milieu onvriendelijker dan een 2k unilak.Bij een blankelak(2 lagensysteem) komt als kleur (de nog steeds toegestane) konventinele basislak of een watergedragen basislak(hier zit het milieu verschil in).
Peter Smans
Een zeer ervaren Auto/motor spuiter
BMW R80RT 1983
bedankt voor je advies!
Reactie van bezoeker 'alain', geïmporteerd van het oude forum:
je kan in de blanke lak altijd een percentage "matering"toevoegen om een beetje dat hoogglanseffect weg te krijgen,uiteraard niet te veel of je hebt nen matte moto
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:
mat is overigens we ïn"
Reactie van bezoeker 'P. Vliet', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Ervaring blijkt niet alles te zeggen....het klopt dat er een nieuwe milieu regeling is, mbt lakken, het totaal pakket wat erop gaat mag een bepaalde graad van vervuiling hebben, vandaar dat idd vaak een van beide op een andere basis gespoten wordt.
Grt, Piet
Metallic lakken zijn toch ook altijd met een blanke laag overgespoten? Ziet er doorgaans nog niet kitscherig uit, vind ik.
Groeten,
Egbert