Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen Voorvorkolie
Arno: poten vastzitten? FF denken, olie er uit laten lopen, wiel eruit, remklauwen los, spatbord verwijderen, bouten boveop poot losmaken en dan boutje aan er uit draaien in de vorkpoot en dan van de binnenpoot losmaken met een draaiende beweging? Zo stel ik het me ongeveer voor. Of denk ik er te licht over?
Reply
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Thinge,

het klopt wel ongeveer wat je zegt. het is echt niet zo moeilijk!!

Als je eerst de olie uit de voorpoten wil laten lopen is het wellicht handig om ook het boutje aan de bovenkant ( vul boutje ) open te draaien. DE vloeistof kan er dan wat sneller uit! Vervolgens remklauwen los maken, wiel eruit. De grote inbus bouten onder in de poot zaten bij mij erg vast!! ik heb mijn ( goedkope ) inbus sleutel hier helemaal mee verdraait.... ik heb dus maar een inbus dop gekocht en met veel kracht ging het toen los! spatbord hoeft niet perse los. Als je allebei de inbus bouten los hebt kun je als het goed is allebei de onderpoten los halen. ik heb een extra krik met een stuk hout onder het carter gezet zodat de voorkant wat hoger kan en je de poten eronder vandaan kan halen. met zijn 2-en is dit erg makkelijk. ( eentje even de voorkant op tillen en motor vast houden. Eentje de voorpoten eronder vandaan trekken! )

Vervolgens kun je de keerringen eruit trekken en kun je de onderpoten schoonmaken ( en evt alsnog het spatbord los maken. )

Al met al is het echt niet zo moeilijk!

Succes!
Reply
Wouter bedankt. Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Zal mijn vorderingen hier posten. Eerst moet de kelder opgeruimd worden. En alle dubbele motorbladen moeten naar het afval. En dat zijn heel veel dozen.
Reply

Thinge,

Succes allereerst met opruimen Smile

Toen ik mijn r80rt kocht waren de keerringen lek en dit vervangen is mijn eerste klus geweest aan de bmw ( uberhaubt het eerste wat ik aan een motor heb gedaan ... ) inmiddels heb ik de beamer al helemaal uit elkaar gehad van de winter en heeft hij dit weekend weer voor het eerst ( stationair ) mogen draaien!
Nogmaals het stelt echt niet zoveel voor Smile

GRoeten Wouter
Reply
Hoi Wouter, Ik heb vele jaren geleden besloten om al mijn oude jeugdmotoren terug te kopen. En zo geschiedde. Ik restaureer al jaren mijn oude Suzuki tweetakten en heb deze bmw, mijn laatste die ik in 1981 nieuw gekocht had, vorig jaar gekocht via MP. Niet dezelfde helaas, die is er niet meer, maar wel dezelfde kleur, bouwjaar en type. Maar deze RT is "a real pain in the ass" Heb er inmiddels al 2000euro aan uitgegeven, voornamelijk optisch, terwijl ik hem nog niet eens gepoets heb. Ha, in mijn handen nog geen doek gezien. Wilde eerst weten of het blok ok was. Kortom,....weer iets te doen binnenkort. FF wachten op de delen van de hobbyist. Heb alleen geen keerringen besteld helaas.
Reply

Ik zit nog niet zo heel lang in het "bmw wereldje" .... echter op onverklaarbare wijze ben ik aangestoken door het virus! ik heb er ooit 1 gehoord ( een r100rt '79 ) en was op slag verliefd op het geluid en de uitstraling. Ik ben nu 24 en heb ong 1 jaar mijn rijbewijs ( en zo ook mijn r80rt Smile ) ik heb hem deze winter helemaal los gehad ( cardan gedaan, nieuwe voor/achter veren, rvs remleidingen, nieuwe rubbertjes, kabeltjes, rvs remstang etc etc voornamelijk ook optisch dus. Motorisch loopt hij nog goed dus dat komt nog wel een keer ( wil hem namelijk niet meer weg doen!! )

Ach ja en zo heb ik van mijn beamer toch al een hele hoop geleerd!!

Succes!
Reply
Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Wouter, Ik heb vele jaren geleden besloten om al mijn oude jeugdmotoren terug te kopen. En zo geschiedde. Ik restaureer al jaren mijn oude Suzuki tweetakten en heb deze bmw, mijn laatste die ik in 1981 nieuw gekocht had, vorig jaar gekocht via MP. Niet dezelfde helaas, die is er niet meer, maar wel dezelfde kleur, bouwjaar en type. Maar deze RT is "a real pain in the ass" Heb er inmiddels al 2000euro aan uitgegeven, voornamelijk optisch, terwijl ik hem nog niet eens gepoets heb. Ha, in mijn handen nog geen doek gezien. Wilde eerst weten of het blok ok was. Kortom,....weer iets te doen binnenkort. FF wachten op de delen van de hobbyist. Heb alleen geen keerringen besteld helaas.
Evt de boel met een electrische verfstripper heet maken. De onderste proppen zitten soms met blauwe locktite (tegen het doorzweten) vast. Het werkt makkelijker als je ook bovenaan de twee vuldoppen losdraait, zodat de spanning van de veren komt. Leg een doek over je tank.
Dat van het terugkopen van de jeugdliefdes herken ik. Hier staan ook nog twee Honda CB's four (500 en 750) in de schuur.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)