Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen Voorvorkolie
Hallo,

Ik wil deze week de voorvorkolie van mijn R100RT gaan vervangen. Omdat ik, tot de aanschaf, niets weet van de historie van deze fiets vraag ik me af of alleen vervangen genoeg is of dat schoonmaken ook nodig is. De teller staat op 93.000 en het bouwjaar is 1981. Kan ik ze uitspoelen en is dat zinnig of onnodig? Kan ik er gewoon wat verse voorvorkolie/spoelolie/petroleum/diesel ingieten en aftappen? Moeten de poten van de fiets af of kunnen ze bijven zitten? Iemand hier ervaring mee?

Ik wil daarnaast ook gelijk de voorvorkveren van de hobbyist gaan monteren. Passen die 1 op 1 of moeten er bussen aangepast cq vervangen worden?

Vragen genoeg weer....iemand de antwoorden?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Zwart', geïmporteerd van het oude forum:

Goed plan. Die vorkpoten zullen wel aardig wat 'modder/slush' onderin hebben. De onderpoten zeker demonteren en spoelen. Dus ik kan je aanraden de Hobbyist veren aan te schaffen. Die hebben ook nog garantie. heb ik ook gedaan met mijn r100rt van 82. Goed resultaat. Waarschijnlijk moet je ook nieuwe pakkingen en afdichtingen bestellen. De instructies die Hobbyist bij de veren doet is compleet.
Je zult wel merken, dat-ie beter op de weg ligt!
Sterkte ermee.
Reply
Altijd de moeite waard om het boeltje te demonteren en schoon te maken. Zoveel werk is het niet. Zelf ook goede ervaringen met nieuwe veren. Ik weet niet of in de vorkpoten van een 81-er nog de plastic proppen onderin de poten zitten. Bij mijn /6 en /7 motoren wel en bij beide bleken die proppen compleet vergaan te zijn. Met de bekende 'kloeink' tot gevolg.

Succes,

Arno
Reply
En als je toch de onder poten eraf haalt vervang meteen je keeringen, deze kosten een kleine 10 ( per 2 ) en dan weet je zeker dat het er weer een tijdje tegen aan kan!

Succes!

gr Wouter

[img]/import/photos/p26987s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:

Arno, een vraag aan jou !
Wat is voor jou een de bekende ,,kdoenk"in relatie met de voorvork ????
Wanneer doet zich zit voor???
Alvast Beadnkt,
Boxerrgroet,
Luud.
Reply
Reactie van bezoeker 'René R100RT', geïmporteerd van het oude forum:

Toen mijn R100RT (1990) op 160.000 km stond, heb ik PROGRESSIEVE voorvorkveren van White Power gemonteerd (incl. "speciale" White Power voorvorkolie) + daarbij een nieuwe mono demper achter van White Power (alles gekocht bij de Hobbyist)
Het resultaat qua wegligging was ongelooflijk; lange snelwegbochten / afritten waarbij ik normaliter het gas moest dichtdoen bij 130 km/h omdat ie begon te schudden en slingeren, neem ik nu snaarstrak
Het is ook elke keer weer lachen als ik die verbaaste koppen zie van die sportjongens als ik met die koelkast van mij in hun spoor blijf (tot op zekere hoogte / cq snelheid natuurlijk...)
Groeten van René
Reply
Quote:Arno, een vraag aan jou !
Wat is voor jou een de bekende ,,kdoenk"in relatie met de voorvork ????
Wanneer doet zich zit voor???
Alvast Beadnkt,
Boxerrgroet,
Luud.
Als de motor van de middenbok wordt gehaald.
Reply
Had ik net besloten om alles eerst schoon te maken, bestel ik vandaag de onderdelen, geeft de technische man aan dat het niet nodig is om alles schoon te maken. Enfin, ik weet niet of de onderpoten makkelijk van de binnenpoten afkomen, maar ik denk dat ik alles toch maar gewoon demonteer en schoonmaak. kan geen kwaad na 27 jaar lijkt me. Iemand een idee hoe de rubber hoesen te bevestigen aan de kuip? Die waar de vorkpoten doorheen lopen? Komen steeds los en als ik het zo bekijk zijn ze al eens geplakt met bisonkit ofzo. Lijkt me een goeie optie om het nog eens maar dan beter te doen met bisonkit. Of hebben jullie andere ervaringen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:

Reken maar dat er na al die jaren dikke zwarte troep onderin de poten zit. Het boeltje kan flink vast zitten, maar met goed gereedschap en beleid moet het lukken.
Zelf het ik de moffen niet vastgelijmd. Ze zitten iets hoger in de kuip en worden met een zwart tyribje op hun plek gehouden. Op deze manier stuurt de motor prettiger omdat de vork zich vrij kan bewegen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter Smans', geïmporteerd van het oude forum:

De moffen goed schoonmaken, en met secondenlijm(bison gel) op verschillende plaatsen vast zetten, goed laten drogen niet seconden maar ongeveer een 15 minuten. Zitten bij mij alweer zo'n 20.000 km goed op zijn plek.
Wel alle bisonkit weghalen, flink peuteren en met wasbenzine schoonmaken.

Peter Smans
R80RT 1983
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)