Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cardanasrubber vervangen
Reactie van bezoeker 'Nico Henkens', geïmporteerd van het oude forum:

Vorige week een schuurvondst R60/5 opgehaald die 10 jaar stil had gestaan.
Stoffig, een beetje eengaslagen maar indrukwekkend.
Accu en benzine erin, vlotterkamer schoongemaakt en vrijwel direct lopen, en netjes al kan ik het geluid niet echt goed beoordelen als Matchless berijder.
Wat ik wel direct wil vervangen is de cardan stofhoes, het lijkt erop dat ik heirvoor het hele blok naar voren moet verplaatsen, kan iemand me zeggen of dat inderdaad zo is?

groeten,

Nico Henkens
Ede
0318-621854

[img]/import/photos/t4525s.jpg[/img]
Reply
Nico,

je kunt me mailen voor je vragen

telton@supermail.nl
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Nico.is niet nodig. de 4 boutjes losdraaien waarmee de cardanas aan de versnellingsbak zit,en de scharnierpennen van de achterbrug losdraaien( eerst de borgmoeren met een dunwandige dop 27 losdraaien) dan achterbrug naar achter trekken, dan past het cardanrubber er net tussen door.als je de 4 boutjes gaat vervangen let dan op er zijn 2 types 13 mm lang met ring en 12 mm zonder ring.de 13mm nooit zonder ring monteren anders beshadig je de keerring die er achter zit. zoek ook eens verder op dit forum,dit onderwerp is al eens eerder behandeld. groet henry
Reply
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, plezier met je aanschaf, zat info hier.

Denk ook aan je 5 olies.....voorvork, motor, bak, cardantunnel, cardan.

Grt, Peterr45
Reply
Nico,
voor het monteren van het nieuwe rubber: schooi bij je tandarts zon krom peuterhaakje, schuur het stom en je kan het rubber prachtig overl omheen leggen. Eerst rubber er tussendoor peuteren, dan rubber opstropen, dan boutjes weer vast zetten (bij voorkeur met 12-tands ringsleutel uit boordgereedschap), achterbrug ook wewer vastzetten, dan rubber rondom en weerszijden goed op z'n plaats pulken en klaar. In een goed uur kan je een heel eind komen. Als je geen passende sleutel hebt voor de borgmoeren van de achterbrugscharnierbouten (Scrabble!) koop een passende dop die in je ratel past en slijp hem van buiten af tot hij past. Heb ik ook gedaan en werkt prima, alleen is het Chroom Vanadium op de afgeslepen plek een beetje verkleurd. Nou en?
Succes,
Egbert
Reply

Bedankt iedereen, ik ga wat proberen. Telton@supermail.nl, ik heb je gemaild maar de post blijkt onbestelbaar op je mailadres.

gorten,

Nico
Reply
Nico,

je hebt mail.
Reply

Quote:Nico.is niet nodig. de 4 boutjes losdraaien waarmee de cardanas aan de versnellingsbak zit,en de scharnierpennen van de achterbrug losdraaien( eerst de borgmoeren met een dunwandige dop 27 losdraaien) dan achterbrug naar achter trekken, dan past het cardanrubber er net tussen door.als je de 4 boutjes gaat vervangen let dan op er zijn 2 types 13 mm lang met ring en 12 mm zonder ring.de 13mm nooit zonder ring monteren anders beshadig je de keerring die er achter zit. zoek ook eens verder op dit forum,dit onderwerp is al eens eerder behandeld. groet henry
Henry,

Is het voorgeschreven de boutjes altijd te vervangen, ik wilde gewoon de oude mét ring weer monteren.

Nico
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

is wel voorgeschreven, maar ik gebruik ook de oude boutjes weer. de lengte van de boutjes was overigens 14.5 met ring en 13 zonder ring. aanhaalmoment 35 tot 40 nm. gewoon goed vast zetten dus met ringsleutel. henry
Reply
Hoi,

Als je de oude boutjes monteerd gebruik dan wel nieuwe ringetjes. Zelf heb ik deze fout wel eens gemaakt ( in onwetendheid ) en de oude boutjes en ringetjes gemonteerd. Het hele zwikje kwam los, de hobbyist adviseerde toen zelfs het gebruik van loktyte met nieuwe boutjes en ringetjes.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)