Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Benno van Ham', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
ik heb een BMW R100 RT van 1993 met ca 85000 km op de klok. De laatste paar weken heb ik een raar verschijnsel bij hogere toerentallen in de vijfde versnelling. Alis ik rond de 120/130 ga rijden begint de motor wat in te houden lijkt het. In ieder geval gaat de motor meer trillen, dit is een resonantieachtig iets. trillen zwelt aan en neemt af tijdens het rijden. Banden, wielen, spelingen etc. lijken allemaal in orde. als ik de vlotterbakken onder de carburateurs uithaal zit er een beetje water in. Echter ook zonder dit water hetzelfde probleem. Het lijkt er op dat het erger is als de motor meer vermogen moet leveren. Vandaag viel me ook op dat de rechtse bougie droog zwart wordt terwijl deze tot enige weken geleden nog mooi schoon was. Kan dit iets met een gescheurd membraan te maken hebben ???
Met vriendelijke groet,
Benno van Ham
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Een gescheurd membraam kan een oorzaak zijn, maar ook de algehele staat van onderhoud.
Begin eens van voor af aan, klepjes en ontsteking stellen, carb's uit elkaar, schoonmaken en afstellen.
Groeten, Paul.
Is het echt 85.000 of misschien wel 185.000 km op de klok.
Hoe is het geluid kun je dat omschrijven?
Is het een kloppend geluid
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Controleer ook ff de choke/het chokedekselpakkingkje van de rechtercarb. Als dat niet goed meer afsluit kan je ook "verzuipproblemen" krijgen waaronder inhouden en een zwarte bougie.
Doei,
Hans
de 85000 zullen wel kloppen. Ik ken de gehele historie van de motor wat dat betreft. Motor is volgens mij goed onderhouden. Klepjes, filters, carburateurs heb ik allemaal recent gedaan. Probleem is ineens begonnen zomaar spontaan tijdens een ritje huizen-Breda. Symptoom, het doet zich niet altijd voor, als het gebeurd is het rond de 4500 toeren. Toen het kouder was kwam ik daar niet eens boven omdat dan de motor al ging inhouden (bevriezende carburatie ?) Sinds een week of twee wordt mijn rechts bougie zwart, daarvoor nooit. in de tussentijd is er eigenlijk niets gebeurd aan de motor. Tussendoor vandaag even de membranen bekeken, deze zijn nog heel en zien er eigenlijk erg nieuw uit.
Iemand nog tips ??
Hoi,
Ik heb met mijn R100RT ook zoiets gehad, inhouden bij hogere snelheid. Uiteindelijk bleek dat mijn bougiekop defect was. Maar dit was alleen merkbaar bij een hoger toerental.
Gr Ludi
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:
Een droge zwarte bougie betekent een iets te rijk mengsel , dit hoeft geen probleem te zijn .
Reactie van bezoeker 'eddy', geïmporteerd van het oude forum:
kijk je vlotternaald rechts na
deze kan versleten zijn en sluit niet meer af en je peut loopt zo de cilinder in
vandaar altijd kranen dicht, maar dat doe je niet als ff gaat tanken
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Hetzelfde gehad. Tot 120 km niks aan de hand. Bij meer snelheid inhouden. Bleek toch incorrecte afstelling van de carbs te zijn
Ik weet het niet meer. Bougies en kabel gewisseld, zijn goed. carburateurs synchroon. Bougie nu links en rechts blijven schoon. Motor loopt op zich mooi rond. Boven de 4500 toeren gaat de motor 'rauw' lopen. Het lijkt of er iets meeresoneert alhoewel je geen echte trillingen hoort of voelt. Ondanks de tips tot nu toe nog gene oplossing helaas gevonden voor het probleem. Het gevoel lijkt ook aan en af te zwellen om de paar honderd meter. Ik voel geen spelingen op wielen, remmen zijn goed. Aandrijflijn na de bak weet ik eigenlijk niet hoe ik die kan testen.