Posts: 1
Threads: 1
Joined: Feb 2008
Reputation:
0
Hey folks! Ik kan binnenkort een R45 / 27 Pk uit '79 overnemen. De huidige eigenaar zit met een probleempje: zijn achterband is 1 cm te hoog, zegt hij. De motor rijdt (op de teller?) momenteel niet harder dan 110 Km/h. terwijl de fabrikant een maximum snelheid opgeeft van 145 Km/h. Hij laat binnenkort een normale 18 inch band monteren. Hij is ervan overtuigd dat het probleem daarmee is opgelost.
Maar ik veronderstel dat de acceleratie weliswaar terugloopt, maar dat hij juist harder zou moeten lopen met een grotere band. Klopt mijn veronderstelling, of denk ik helemaal verkeerd?
Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum:
Goede avond,
Volgens mij klopt het wel... een groter wiel is meer omtrek dus moet het wiel een grotere afstand afleggen voor 1 keer ronddraaien. Hoe vaker hij rond draait hoe hoger de snelheid op de teller. Dus zou het wel kunnen denk ik. Ik betwijfel alleen of een kleinere band 35 km/ u gaat schelen.
of denk ik nu te logisch ?
De teller zal te weinig aangeven, want die is gebaseerd op de normale diameter. Bij een grotere diameter leg je meer kilometers af dan de teller aangeeft. En het kan zijn dat de motor in de hoogste versnelling niet op zijn toeren komt, doordat de grotere diameter achter het werken wat zwaarder maakt voor de motor.
Veel wijsheid gewenst bij de beslissing over aankoop van dit wat intrigerende geval.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Die ene cm in hoogte maakt niks uit, dat is een verwaarloosbaar percentage.
Dat gebrek aan topsnelheid zou ik zoeken in de membramen van de carb's, als deze lam of gescheurd zijn dan komt de gasschuif niet helemaal omhoog bij vollegas.
Groeten, Paul.
Hallo Paul,
Je schrijft dat de hoogte van de band niks uit maakt. Ik deel je mening. De huidige eigenaar heeft mij desgevraagd verzekerd dat alles in de carburateurs vernieuwd is, inclusief de vacuum-membramen. Zou er misschien ooit een ander cardan-tandwiel gemonteerd kunnen zijn? Heeft iemand ervaring met het rijgedrag na het monteren van een pignon en kroonwiel uit een ander type BMW?
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Je moet toch eerst controleren wat de werkelijke snelheid is bijvoorbeeld door iemand achter je te laten rijden in een auto.
Van belang is inderdaad ook het toerental en dus de eindoverbrenging van het cardan. Dit is de lichtere R45 met kleinere carburateurs en lagere compressie en moet dus inderdaad achter niet te zwaar hoeven werken. Heb de gegevens thuis, maar hier op mijn werk niet bij de hand. Zal nog even juiste carburateurs en cardan op het forum zetten.
Overigens is van deze machine een monster te maken door R65 cilinders te monteren. Zoek maar eens naar de R45/65 van Maurice op dit forum.
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
De R45 heeft al de kortste overbrenging van de hele serie, daar moet je het niet zoeken.
Loopt de motor wel normaal door in toerental? In 5 moet hij de 7000 toch wel halen.
Of loopt een 27 pk fiets nu eenmaal niet harder? De 'normale' R45 levert er 35.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Deze 27PK versie heeft 26mm carburateurs en een compressie van 8,2:1. Kan dus ook op oktaan 95 lopen; wel met loodvervanger als de klepzittingen niet vervangen zijn voor geharde. Overbrenging hoort 4,25 te zijn idd de lichtste.
Kan eigenlijk best zo zijn dat 110 de top is. Boekje is vaak optimistisch.
Nogmaals: leuke machine om te verbouwen. Zoals de motor nu is moet je de auto(snel)weg niet op gaan. Provinciale wegen (80KM) gaat goed.
Andere vraag: zit er een kickstart op?
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:
Berichtjes kruisen een beetje. Ik heb toch meer gegevens dan jij blijkbaar, want ik zie geen verschil tussen de twee R45 versies op jou plaatje en dat is er wel degelijk.
Ik zal vanavond even de exacte overbrengingsverhouding van het cardan dat op de 27PK versie hoort opzoeken en doorgeven.
Ik heb zelf een dealer handboek van de twee R45 versies en de R65. Daar staat meer in over de verschillen.
groet
Tom