Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tomtom geeft geen geluid op Baehr K1200LT
Tot op heden had ik mijn PDA met navigatie op mijn Baehr K1200LT aangesloten via de kabel met de 2.5mm Jackplug. Dit werkte feiloos. Nu heb ik een Tomtom One V3 kadoo gekregen en wilde ik deze voortaan gaan gebruiken op de motor. Aangezien er geen audio uitgang op deze Tomtom zat heb ik deze zelf gemaakt dmv het inbouwen van een 2.5mm jack-uitgang. Als ik er een koptelefoontje in doe werkt het perfect, net zoals op mijn PDA, echter de Baehr intercom geeft het geluid van mijn TomTom niet weer.... Wat kan hier in hemelsnaam de oorzaak van zijn? De uitgang die ik gemaakt heb op mijn Tomtom moet goed zijn anders zou de koptelefoon er ook niet op werken. Heeft dit misschien met het uitgangsvermogen te maken van de tomtom? Alhoewel hij in de koptelefoon behoorlijk hard klinkt. Ik ben radeloos. We kan mij hiermee helpen??
Reply
Patrick,
mogelijk is er een conflict tussen uitgangsimpedantie van de tomTom en ingangsimpedantie van de Baehr. Als een koptelefoon (moderne zijn doorgaans 2 x 32 Ohm of als je er mono van maakt door serieschakeling 64 Ohm) wel werkt op de tomTom dan zal de TT een vergelijkbare uitgangsweerstand hebben. Als de signaalingang van de Baehr hier beduidend van afwijkt dan zit daar waarschijnlijk je probleem. Zoek de specificaties eens uit, mogelijk kan je met een Op-Ampje in serie plus evt wat condensators en weerstanden de boel helemaal werkend krijgen.
Nog een punt: de koptelefoon uitgang moet verhoudingsgewijs veel vermogen leveren, zeker bij de moderne laagohmige telefoons. En signaalingangen zijn doorgaans hoogohmig om zwakke ingangssignalen (microfoons e.d.) niet al te zwaar te belasten. Als je specificaties van uit- en ingang geeft kan ik, met hulp van mijn electronisch wat meer gevorderde broer wellicht helepen. Mail maar naar boesrijk2home.nl
Wellicht is er een handelsoplossing, dat is wel uit te zoeken.
Groeten,
Egbert
Reply
Dank je wel voor de snelle reaktie Egbert!
Ik ben geen echte techneut op electrotechnisch gebied en dacht dus dat het gewoon zou werken als ik een ext. uitgang op de Tomtom zou maken. Ik begrijp uit jou verhaal dat er een verschil zit in uitgangsterkten ed. Aangezien de Tomtom geen originele ext. uitgang heeft en ik een uitgang gemaakt heb door simpelweg twee draadjes te trekken vanaf het speakertje naar een 2.5mm jack uitgang, weet ik de signaalsterkte dus niet. Deze staat dus ook niet in het 'boekje'. Ik heb tot op heden de speaker niet afgekoppeld, hij bleef het dus gewoon doen als ik de ext aansluiting gebruikte. Ik ga nu het luidsprekertje even afkoppelen en kijken of ik dan wel genoeg signaal heb om de baehr te laten werken. Je hoort van me
Reply
Je kan 2,5 of 3,5 mm telefoonplugjes kopen met een schakelfunctie. Geen stekker er in, luidspreker werkt, stekker erin en de luidspreker wordt afgekoppeld en de telefoon krijgt het signaal.
Reply
Nou, ook dit werkt niet. Inderdaad als het hier in gezeten had had ik zo'n schakel-jack geplaats. Dus ook met het volle uitgangsvermogen direct naar de Baehr hoor ik nix......
Hoe meet ik de uitgangssterkte, om het verschil tussen de PDA uitgang en de Tomtom uitgang te zien? Kan dit met een 'eenvoudige' multi-spanningmeter?
Reply
Patjo,
daarmee kan je wel een globaal beeld krijgen van de uitgangsimpedantie en idem ingang. Impedantie is spoelweerstand, met de meter op weerstandsmeting moet je in ieder geval iets kunnen leren.
Ik kijk morgen weer, ga nu andere nuttige dingen doen.
Groeten,
Egbert
Reply
Zou dit een optie / oplossing zijn?
http://www.gps-garmin.nl/intercom.html
Reply
Patjo,
dit is een wat andere benadering met een andere uitkomst. Ik zou in jouw geval zeker contact opnemen met deze mensen en je probleem uitleggen. Zo te lezen (snelle indruk) hebben zij vergelijkbare situaties bij de hand gehad. En zelf het wiel uitvinden is bevredigend en kan veel geld kosten, het lijkt op het eerste gezicht er op dat deze mensen jou ook wel kunnen helpen. Zij hebben de spullen en soortgelijke oplossingen al klaar, dat scheelt tijd.
Succes,
Egbert
Reply
Het probleem is opgelost. Zat hem inderdaad in het Aardlus-isolator verhaal. Heb nu de kabel van Baehr mét zo'n isolator ertussen en ik kan mijn Tomtom heerlijk horen via de intercom nu.

Bedankt allen voor de reakties!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)