Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kogeltje uit versnellingsbak.
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Beste dames en heren.
Het gaat om mijn K75C uit 1984.
Ik draaide de aftap plug uit de bak en zag er een kogeltje (6mm doorsnede) aan het magneetje zitten. Met een klein beetje slijpsel er bij. Dat slijpsel vond ik niet verontrustend, want de hoeveelheid was miniem en het was ook heel fijn. Maar dat kogeltje, tja. Het zou uit de schakelwals kunnen komen. Iets anders kan ik me niet bedenken. En zou dat kwaad kunnen. Overigens merk ik totaal niks aan het schakelen of zoiets.
Herkend iemand dit?
Groeten, Hans.
Reply
Kogeltjes in de olie is altijd alarm, er is dan zeker een lager stuk.
Voor meer schade gewoon doorrijden tot alles kapot is. Preventief de zaak opengooien en repareren.
Ik zou er in elk geval niet verder mee rijden.

Groetend en succes,

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Dit kogeltje zou best het arreteerkogeltje van de neutraalstand kunnen zijn. indien je de werkinstructies voor de bak erbij neemt zul je lezen dat je dit kogeltje eerst moet verwijderen voordat je het deksel licht. Als iemand de bak ooit heeft geopend en niet goed heeft opgelet valt het kogeltje in de bak en komt het na verloop van tijd aan het magneetje. Het is vaak lastig om dit kogeltje te verwijderen maar als je het deksel eraf hebt vis je het met een magneetje makkelijk uit de bak. Dit (6 mm) kogeltje zit achter een plug met veer in het versnellingsbakdeksel en drukt op de schakelwals. Om dit te controleren zul je toch de bak er even af moeten pakken en de plug met veer moeten verwijderen. Zit het kogeltje er niet in, dan weet je genoeg! Kogeltje erin, veer erachteraan en de plug met wat vloeibare pakking vastzetten. Zit het er wel in, dan heeft je voorganger er wellicht een nieuw kogeltje erin gezet omdat hij het originele kogeltje niet kon vinden. Dat de kogel van een lager afkomstig is lijkt me onwaarschijnlijk want dan gaat de bak luid zingen en ook nog eens behoorlijk vals. Als je versnellingsbak naar behoren werkt en geen abnormale geluiden produceerd zou ik voorlopig geen actie ondernemen maar wel alert blijven.
Groeten, Hans.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)