Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadstroomprobleem 75/6
Goedenavond,

Ik heb even gezocht, maar kon in bestaande topics niet echt een duidelijk antwoord vinden, vandaar een vraag.
De situatie: Vanavond startte ik mijn motor (R75/6) zonder veel problemen. Na het starten bleef echter mijn laadstroomlampje langer dan normaal branden. Normaal dooft het bij ong. 1000-1500 toeren, vandaag bleef het lampje fel branden tot zo'n 2000-2500 rpm. Het lampje doofde toen snel, maar bij aankomst na een uurtje rijden brandde het lampje niet bij het uitzetten. Enige uren later, bij opnieuw starten, brandde het lampje ook geheel niet. Ook bleek de accu niet bijgeladen op de heenreis, want startpogingen bleven vruchteloos (uiteindelijk kreeg ik hem aan de praat na aanduwen). Kortom: het laadstroomcircuit functioneert niet naar wens. Mijn vraag nu: waar moet ik beginnen met zoeken? bij de accu, dynamo, de bedrading of spanningsregelaar of nog ergens anders? Ik zal bij het nalopen het wphb ook ter hand nemen, maar ben benieuwd of een laadstroomlampje dat eerst (te) lang brandt en daarna niet meer, al een indicatie geeft voor waar het probleem zich waarschijnlijk bevindt. Iemand?

Groet, Jur
Reply
Reactie van bezoeker 'BlackBoxer', geïmporteerd van het oude forum:

Denk eens aan de koolborstels van de dynamo!
Reply
zet eerst maar een multie meter op de accu als de motor loopt deze moet toch wel 13,5v-14v aangeven ,doet hij dat niet dan laadt de uccu niet op.
en hoeveel spanning heeft de uccu bij niet loppende motor .
laadt de accu wel bij aan de druppelaar of andere lader zoniet dan is de accu stuk.
als je toch de dynamo moet vernieuwen kun je ook meteen de koolborstels controleren.
groet marc
Reply
brandt het lampje wel als je hem op contact zet zo niet dan is het lampje stuk en laadt de accu ook niet bij .
laat even weten wat het was als je het gevonden hebt .
groet marc
Reply
Jur,

1, het lampje moet branden met het contact aan en de motor draait niet.
De massa voor het lampje gaat door de spanningsregelaar door de + koolborstel, door de rotor en dan door de - koolborstel naar massa.

Als het lampje niet brand kunnen het verschillende oorzaken zijn nl:
1 lampje kapot, of lampvoetje geoxideerd.
2 lampje krijgt geen spanning
3 spanningsregelaar kapot of slecht kontact op de stekker verbinding onder de regelaar.
4 draadbreuk tussen lamje en spanningsregelaar of een breuk tussen regelaar en rotor.
5 rotor onderbroken (oneindig Ohm), geoxideerde sleepringen.
6 te weinig druk op de koolborstels.
7 - punt van de rotor, deze zit op de stator, is geoxideerd.

Als het lamje wel gaat branden en laad nog steeds niet op, even reageren.

Richard
Reply
Bedankt voor de reacties!
Ik was wellicht onduideljk in mijn beginpost: het lampje brandt momenteel inderdaad niet als ik het contact inschakel. De accu laadt (uiteraard) dus ook niet bij.
Het 'vreemde' was dat bij het begin van de rit het lampje wel oplichtte bij het op contact zetten. Maar het brandde toen langer dan normaal (dwz het ging uit bij een hoger toerental dan normaal bij wegrijden). Nadat het lampje bij ong. 2000-2500 uitging, heeft het nooit meer gebrand. Niet bij lage toeren tijdens de rit en niet bij het uitschakelen (dus op contat). Ik was dus vooral benieuwd of dit verschijnsel (het te lange oplichten voor het 'de geest gaf') een indicatie voor de boosdoener kon zijn. Ik zal (zaterdag) toch maar alles stap voor stap nalopen met de multimeter en de uitkomst laten weten. Bedankt voor het meedenken iig.

Groet, Jur
Reply
Reactie van bezoeker 'douwe kuiling', geïmporteerd van het oude forum:

beste heer,

Ik heb een dergelijk probleem gehad, bij mij lag het aan het lampje, die was kapot.
Naar ik kan me niet herinneren of die in het begin lang bleef branden tot 2500 toeren. Het is handig eerst daar naar te kijken en alle contacten schoon te maken, kan je een hoop werk besparen.
Ik keek er toen erg van op dat een klein controle lampje mijn hele BMW r100rs kon lampleggen midden op de snelweg.

groet,
Douwe

Reply
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:

Jur,

ik ben voor nagenoeg 100% zeker dat het je spanningsregelaar is. Ik heb met mijn R50 een zelfde malheur meegemaakt. Bij mij was er een metalen deeltje ergens in de regelaar terecht gekomen.

Groetjes

Coen

Reply
Het controlelampje blijft branden zolang de veldwikkeling nog door de accu van spanning voorzien moet worden. Het dooft als de dynamo zelf spannning opwekt.

Hierdoor vermoed ik dat er iets mis is met de veldwikkeling van je dynamo.
Reply
Ik ga er vanuit dat de rotor van je dynamo stuk is.

heb nl precies hetzelfde gehad bij een R 60/6
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)