Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'jop', geïmporteerd van het oude forum:
K100RS 1986 km stand onbekend.
Ik heb onlangs mijn olie en filter ververst, spin-on filter vervolgens gesplitst en kwam tot de teleurstellende ontdekking dat er redelijk wat slijpsel in het filter zit. Het doemscenario is natuurlijk dat er lagers of klepgeleiders langzaam opgevreten worden. Een meevaller zou de kettingspanner oid zijn........
Heeft iemand ervaringen, zijn er bijvoorbeeld notoire verdachten ?
Ik heb geen idee wat de werkelijke kmstand is van de fiets, hij is origineel in GB verkocht, in '93 ge
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Het zou aardig zijn te weten uit welk materiaal het slijpsel bestaat.
Grofweg kan je 4 verschillende materialen in het filter tegenkomen,
- lagermat. van de hoofd- en krukas, dit is wit-metaal, of babbits, lijkt een beetje op alu.
- staal, van de diverse tandwielen.
- brons(achtig), van de klepgeleiders.
- kunststof, van de kettingspanners.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'rindert', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb precies 6 weken terug hetzelfde gehad met een R60/6 uit 1976. Is ook genoemd in dit forum (kijk maar even terug). Het bleek bij mij de kettingspanner te zijn. Deze heb ik vervangen en ook de ketting. Het slijpsel in het filter was ziverkleurig en was aluminium (niet magnetisch). De oliepomp bleek nog prima. Ik heb wel alles goed bekeken op verder schade zoals de lagerschalen van de drijfstangen (en deze ook meteen vernieuwd) maar deze bleken achteraf niet beschadigd.
Succes en laat even weten hoe dit afloopt.
Rindert
Reactie van bezoeker 'Jop', geïmporteerd van het oude forum:
Ik wil de K100 eigenlijk pas na het 2008 seizoen uit elkaar plukken. Ik rijd max 5000 km per jaar en zoveel slijpsel is het nu ook weer niet. Dus ik hoop het even uit te kunnen stellen. Spannend gezien het feit dat de K100 gisteren een paar kilometer met te weinig oliedruk heeft gereden (stationair lichtte opeens het alarm op, rustig in zijn eerste verzet in 5 minuten huis gereden, met ca 2000 rpm doofde het alarm). Voor de rit (maar wel een paar maanden terug) olie ververst en blijkbaar is de rubber ring van het vorige filter blijven plakken. Dus er zaten twee rubber ringen over elkaar, dat werkt uiteraard niet. Jammer dat ik het oude filter niet meer bij de hand heb, het is namelijk niets voor mij om zoiets niet op te merken. Ik voel ook altijd of het aanlegvlak schoon is, dan had ik em moeten voelen. Nu ja, als ik de K100 helemaal onder handen neem krijgt ie in ieder geval ook een oliedrukmeter. Eigenlijk snap ik niet dat die niet standaard op alle motoren en auto's gemonteerd zit. Het filter dat er nu af is gekomen zal ik sowieso even open maken om te zien wat er nu precies in zit.
Groet !