12-20-2007, 10:22 PM
Hoi,
Na 20.000km synthetisch olie gebruik in mijn R1100 RT ben ik overgestapt naar " gewone " 15W40 multiegrade olie inmiddels 90.000km verder. Met deze koude heeft mijn startmotor het zeer zwaar en krijgt de motor net in de ronde. ( accu is van februari 2007 ). Nu wil ik er een dunnere olie indoen maar dunner dan 10W40 is er niet. Ik overweeg om over te stappen naar semi synthetische olie bv 5W40 maar ze zeggen dat dit niet goed zou zijn ivm met het oplossend vermogen ( vuil ) van dit soort oilieen en dat dan het vuil de oliekanaaltjes zou kunnen verstoppen. Heeft iemnad dit al eens gedaan of is er iemand die er meer van weet?
bvd Gr Ludi
Na 20.000km synthetisch olie gebruik in mijn R1100 RT ben ik overgestapt naar " gewone " 15W40 multiegrade olie inmiddels 90.000km verder. Met deze koude heeft mijn startmotor het zeer zwaar en krijgt de motor net in de ronde. ( accu is van februari 2007 ). Nu wil ik er een dunnere olie indoen maar dunner dan 10W40 is er niet. Ik overweeg om over te stappen naar semi synthetische olie bv 5W40 maar ze zeggen dat dit niet goed zou zijn ivm met het oplossend vermogen ( vuil ) van dit soort oilieen en dat dan het vuil de oliekanaaltjes zou kunnen verstoppen. Heeft iemnad dit al eens gedaan of is er iemand die er meer van weet?
bvd Gr Ludi