Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'nicolaj', geïmporteerd van het oude forum:
vanmorgen aangekomen op m`n werk zag ik dat m`n R100 S uit 79 een keurig oliespoor had nagelaten. Stilstaand vormde zich al snel een plas olie onder het carter. Oorzaak: de olie spoot onder het deksel van het oliefilter uit. Deksel gedemonteerd: oorzaak,het boutje wat zo handig ( bijna)achter het frame zit kan niet meer vastgedraaid worden daar de draad in het blok nagenoeg weg is.ik heb reeds gelezen dat een helicoil kan helpen, maar kan ik ook tappen naar M8 ?Heeft iemand hierervaring mee?
Nicolaj,
je kan met wat geluk een tijdelijke oplossing regelen met (gas)tape om de schroefdraad van de bout. Wikkel dit er dan zo omheen dat het wordt strakgetrokken bij het aandraaien, dus met de schroefdraad mee van uiteinde naar boutkop wikkelen. Goed straktrekken tijdens het wikkelen. En volgens mij is een Helicoil een goede oplossing, je monteert een stalen schroefdraad in het aluminium huis en daar wordt het alleen maar beter van. Alleen moet daarvoor mogelijk het blok worden uitgebouwd. Dat is een weekendje werk, min-of-meer. En een bescheiden investering.
Evengoed lijkt mij een Helicoil beter dan een groter gat maken en daarin draad (M8)tappen, dan moet je wellicht ook in het deksel het gat voor de bout vergroten en de vraag is of je daarvoor genoeg vlees hebt. En naar M7 gaan is lastig, ik weet niet of je dat makkelijk kunt vinden...
Succes,
Egbert
Egbert
Je kan eens met een stuk ijzerdraad meten hoe diep het gat is waar die schroef in hoort. Een wat langere schroef die ongeveer 5 gangen draad (dus 5 mm) langer is kan een remedie zijn.
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
Nicolaj,om een helicoil te monteren kan het blok gewoon in het frame blijven. je moet alleen de uitlaatbocht verwijderen deze zit in de weg.helicoil is gewoon de beste oplossing ga geen grotere draad tappen,controleer meteen of het schroefdraad van de andere 2 boutjes nog wel goed is nu je toch bezig bent ik heb zelf een setje m6,m8,m10 van het merk V-coil.ik dacht dat ik voor het m6 setje iets van 30 euro had betaald. groet henry
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Een langere bout zal niet lukken denk ik.
Bij mijn motor ( R90) is de lengte van de bout erg kritisch.
Twee mm te lang en je krijgt hem er al niet meer in.
Kun je blok niet wat laten zakken, c.q. optillen als de voorste motorbout verwijderd is?
Dan zou je inderdaad een helicoil toe kunnen passen, wel zo netjes
Chris