Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achtervering r80rt '82
Goede avond weer,

Heeft iemand enig idee hoe ik de achterveer uit elkaar kan halen en de boel schoon/mooi kan maken ? ik zie nergens iets wat ik los kan maken ofzo....

Alvast bedankt maar weer

groeten Wouter

[img]/import/photos/t4416s.jpg[/img]
Reply
Wouter,
het WerPlaatsHandboek noemt een speciaalgereedschap om de veer naar het onderste oog te drukken, met de spanningssteller op solo stand (meeste ruimte voor de veer). Zet het bovenste oog in een bankschroef vast, zeggen ze. Met wat profielstrips en draadeinden kan je zelf ook wel een spanner maken, heb ik ooit gedaan voor de veer van mijn zijspan. Zorg wel dat de profielstrips goed om de veer vast zitten want je wilt niet dat de boel ineens losspringt, dat kan behoorlijk zeer doen.
Als je de veer hebt ingedrukt kan je met een passende steeksleutel kan je vervolgens de stang uit het bovenste oog draaien. De spanner voorzichtig lossen en voila, de boel is uit elkaar. In elkaar zetten in omgekeerde volgorde, vastzetten met 34 - 39 Nm, dit is volgens mij handvast en ongeveer 1/4 tot 1/2 slag met kract natrekken.
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:

Heb nog zo'n stuk gereedschap liggen, en woon in de buurt van Nijmegen. Als je interesse hebt laat effe weten, dan kun je het van me lenen.
groeten: Hent
Reply
Henk,

ik wonn in de buurt van apeldoorn... is misschien wat ver om even heen en weer te rijden voor gereedschap. Ik heb gelukkig wel kenissen die beschikking hebben over metaal werkplaatsen die ik denk dat ik iemand lief aan ga kijken om even wat te fabriceren. kun je misschien wel een foto plaatsen zodat ik een voorbeeld heb ?

In ieder geval bedankt voor de reactie!

gr wouter
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter Smans', geïmporteerd van het oude forum:

Geen speciaal gereedschap nodig, wanneer veer in solo strand staat er nagenoeg geen spanning op de veer. Boven deel in bankschroef, sleuteltje 9 of 10 tussenspiraal en los draaien. Heb zelf R80Rt 1983 met verzwaarde veren.

Succes, Peter Smans
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

de veren kun je indrukken met 2 spanbanden met ratel .probeer de spanbanden aan beide kanten van de schokbreker boven en onder door een winding van de veer te halen en dan de 2 ratels gelijkmatig aanhalen. henry
Reply
Dat is dan nog makkelijker!! ik denk dat ik van het weekend maar weer eens creatief bezig ga zijn dan.

bedankt voor de tips.
Reply
Henry,
bedankt voor deze tip. Had ik dit bedacjt dan had ik me geld een tijd kunnen besparen. 2 spanbanden kan ik wel uit de kampeerkist vissen.
Goede tip!
Bedankt,
Egbert
Reply
Nou bij deze het resultaat.... het was even erg creatief zijn met spanbanden maar ik heb ze los gekregen! De bovenkant zat zo vast op de demperstang dat bij beide veren een stukje schroefdraad mee los is gekomen!! Is echter geen probleem want er zit nog meer dan genoeg schroefdraad in....
Deze week de nieuwe achterveren monteren en dan zijn ze klaar voor montage.
Bedankt allemaal voor de tips!

[img]/import/photos/p26227s.jpg[/img]
Reply
Het leuke van dit soort foto's vind ik altijd de hoekjes werkruimte die je ziet. Ik ben dus niet de enige met een overvolle werkruimte...
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)