Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keerring versnellingsbak lek r80rt '82 ???
Hallo allemaal,

Na heerlijk een paar maanden op mijn R80RT te hebben gereden staat mijn schatje nu binnen in een garage en ga ik haar weer helemaal mooi maken deze winter. ( de eerste onderdelen worden al gestraald ).

Nu heb ik echter het volgende probleem:

De rubberen flens ( zie foto ) lekt aardig olie! dit was niet alleen na een ritje maar dit ging door ook als ze stil stond! Nu dacht ik dat het wellicht aan de keerring van de uitgaande as ( versnellingsbak ) lag echter nu ik dit bloot heb gelegd zien de keerringen er als nieuw uit! kan het dan toch olie van de aandrijf as zijn die bleef liggen in de flens ? de flens zelf was van buiten niet meer zo goed ( barstjes etc ) echter van binnen ziet hij er nog wel "dicht "uit.

Waar komt nu die olie vandaan en wat kan ik eraan gaan doen ?

Alvast bedankt allemaal en jullie gaan zeker nog van me horen deze winter Wink

Groeten Wouter

[img]/import/photos/t4411s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Daar hoort ook olie te zitten, moet alleen wel binnen blijven.

Bij deze typen BMW's heb je 3 ruimtes die gevuld zijn met versnellingsbak olie, de bak zelf, de eindaandrijving en de cardantunnel.
Dit is het deel waar die balg zit en de pijp van de achterbrug.

Dus balg vervangen en de tunnel voorzien van verse olie, op de eindaandrijving, waar deze tegen de achterbrug gebout zit, vind je onder en boven 2 pluggen, een aftap en een vul, daar gaat 150 mL olie in.

Groeten, Paul.

Reply
Dat is wel een erg snelle reactie!!

Ik hoef dus alleen dat rubber te vervangen ? Mijn cardan zelf worden momenteel 2 helicoyls in gezet. het schroefdraad van de vul plug was bijna helemaal weg en van de onderkant ook!

De motor gierde in zijn 3 en 4 ( bij vaste snelheid met ong 3000/3500 toeren. Kan dit aan olie tekort in de aandrijfas liggen ( ivm het lekken ) of is dit de versnellingsbak ?

Groeten Wouter

[img]/import/photos/p26009s.jpg[/img]
Reply
Wouter,
het gieren weet ik niet, kan best van een droge toestand komen. Voor het omleggen van de rubberbalg heb ik ooit een tandartsenhaakje losgebedeld, zo'n ding waarmee de tandarts je laat voelen dat je gaatjes hebt. Puntje bot slijpen en je hebt een ideaal hulpmiddel om de balg op zijn (haar?) plaats te leggen.
Succes,
Egbert
Reply
Egbert,

ik heb inmiddels de hele achterbrug eraf dus ik heb alle ruimte om straks alles weer te monteren! heb je misschien verder nog tips voor zaken waar ik op moet letten nu ik toch alles los heb ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:

Hou het volgende in de gaten: Op de achterbrug zitten boven en onder de cardantunnel twee kleine stalen lipjes. Deze dienen om de slangklem en het rubber op zijn plaats te houden. Ik heb iets dergelijks ook gehad: de lipjes waren platgedrukt door verkeerde montage van de slangklen. Nadat ik met een schroevedraaier de zaak weer in redelijk oorspronkelijke toestand had gewerkt, was het lekken (druppen) meteen over.
Succes ermee.
Hent
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)