Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stomme vraag
Reactie van bezoeker 'jakob', geïmporteerd van het oude forum:

hi even een niet zo'n briljante vraag...
als ik mijn achterwiel wil demonteren volstaat het dan met de as eruit halen en het wiel naar achter trekken of komt er meer bij kijken?(i.v.m. het carden)
ik heb nog nooit aan een cardan gewerkt en heb weinig zin in een hoop olie in de schuur...
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Stomme vragen bestaan niet, domme antwoorden wÈl.
Bij een boxer kun je gewoon die vier bouten lossen, dan gaat het wiel er zo uit. WÈl de bouten weer met het voorgeschreven koppel vastzetten.
Praten we anders over een K?
Reply
vier bouten?

Aan het eind van de steekas zit een moer. Wiel uiteraard naar de zijkant wegnemen.

We praten hier uiteraard over een BMW met twee achterveren (niet eenzijdig opgehangen dus)
Reply
Als je een oude boxer hebt met dubbele schokbrekers:
Steekas vasthouden met een geschikte pen
moer losdraaien
klembout links wegnemen
steekas eruit (wiel ondersteunen)
eventuele vulbus er tussen uit
wiel naar links
wiel naar achteren.
Waarschijnlijk moet je de motor wat hoger zetten om het wiel onder het spatbord door te krijgen.
Voor andere uitvoeringen weet ik minder, Peters zegt wel dat je bij de monolever (enkele ver achter) het wiel moet vastzetten met de achterrem om de bouten los te draaien. Dit zijn bovendien bijzonder bouten, geen andere gebruiken. Mogelijk moet je ze een voor een in een gunstige positie brengen om ze te kunnen losdraaien.
Succes,
Egbert
Reply
Egbert,

bij de monovering draai ik eerst de bouten los alvorens ik de motor opbok om het achterwiel eruit te halen. want ook de remhevel moet gelost worden anders wil het wiel er niet uit. Als ik de motor opgebokt heb draai ik de 4 bouten eruit.

Dat losdraaien doe ik ook eerst met en auto wiel en dan pas krik ik de auto op.
De speciale moeren waaar je over spreekt centreren het wiel automatisch (net als bij een auto)
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:

In geval van oude boxer(jaren '70)

De onderste bout van de linker schokdemper kan in de weg zitten alsmede de remvoering.
Oplossing is dan de band leeg laten lopen,gaat ie er zo uit.

Als er sprake is van een midden standaard: de motor is in evenwicht en steunt gewoon op het voorwiel.
Reply
Quote:In geval van oude boxer(jaren '70)

De onderste bout van de linker schokdemper kan in de weg zitten alsmede de remvoering.
Oplossing is dan de band leeg laten lopen,gaat ie er zo uit.

Als er sprake is van een midden standaard: de motor is in evenwicht en steunt gewoon op het voorwiel.
Nou Rudy, gaat toch niet 'maar zo' kan bij mij toch alleen met veel moeite het wiel eruit krijgen. Band loopt (goed opgepomt) bijna tegen de achterbrug aan. Moet een eigengemaakte (lijm)klem gebruiken om band in elkaar te drukken.
Reply

Zit er dan toevallig een BT45 of een Tk44 op?
Reply
Reactie van bezoeker 'jakob', geïmporteerd van het oude forum:

er zit inderdaad een tk 44 op
en het is een frame van een r75 uit 72.
bedankt voor de vele tips ik ga mijn best doen

jakob

[img]/import/photos/p25998s.jpg[/img]
Reply

De ene band is dus de andere niet,breedte's verschillen nogal per merk, rij zelf op een R75/5 uit 1972.
Als ik het achterwiel er uit of er in wil hebben,moet ik de band leeg laten lopen,had er eerder een Continental TK 44 op zitten die zelfs tegen de achtervork aan liep(rechts dus).
Bij mijn weten heb je met een Bridgestone BT45 hetzelfde euvel.
(praat over bovenstaande 2 voorbeelden met de bandenmaat 400-18 dus).
Nu een 120/90-18 Dunlop GT501 Arrowmax er op zitten en die loopt mooi vrij, maar ook voor deze geldt,band leeg laten lopen,anders wil het echt niet.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)