Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spanningsregelaar r80rt
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Bij testen van de dynamo met een voltmeter tussen diodeplaat en dynamo geeft deze bij iets meer dan stationair toerental al meer dan 15 volt aan (B+/30 en D-). Het verschil in voltage bij meting D+ en massa en B+/30 en massa bedraagt 1.2-1.5 volt. Kan ik nu concluderen dat er iets mis is met de spanningsregelaar? De reden om te meten was dat de accu niet goed bijlaadde. Na verwijdering voordeksel zag ik dat de D- stekker los zat, dus ik heb daar een tijd mee doorgereden. Het is een r80rt uit '86 in politie-uitvoering.
Reply
Die spanningsval van 1,2 - 1,5 over de diodeplaat is normaal en is de spanningsval over 2 diodes in doorlaat. (2 x de drempelspanning van silicium).

Omdat jouw motor een ex-politie is zal de spanning van de dynamo ook wel aan de hoge kant zijn omdat er meer stroom geleverd moet kunnen worden.
Reply
Wat j_vervloet zegt is heel waarschijnlijk en eventueel kan je van mij een binnenwerk van een regelaar lenen om te vergelijken. Afhalen en terugbrengen in Beetsterzwaag of porto kosten, uiteraard.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Han,heb je laadspanning op de acccu ook gemeten?deze wel meten met een goed opgeladen accu.als deze zo rond de 14 volt is, dan is er toch niks aan de hand. groet henry
Reply
Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb eerst de accu gecontroleerd nadat deze ontladen was. Accu was goed. Daarna heb ik de spanning gemeten aan de accu, deze liep snel op naar boven de 16 volt. Vervolgens heb ik het voordeksel verwijderd, en toen zag ik dat de D- draad los lag. Vervolgens heb ik opnieuw aan de accu gemeten en toen bedroeg de spanning nog meer dan 15 volt bij uitgeschakelde verlichting. Bij verlichting aan was deze 14.5 volt. Ik heb het idee dat de spanning af en toe oploopt, vandaar dat ik aan de spanningsregelaar dacht ook n.a.v. de controles dynamo, diodeplaat. Op dit moment meet ik een topspanning van 14.5 volt aan de accu.
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

dan is alles nu toch weer ok.de overheidfietsen hebben een iets hogere laadspanning dan de burgerfietsen. henry
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)