Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lengte veren in voorvork
Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,

Na 35 jaren denk ik dat mijn voorvork toe is aan nieuwe veren in de voorvork. Het betreft een R 60/5 uit 1972.
Mijn oude veren zijn nu 540 mm lang (in onbelaste stand).
Wat is de originele lengte van de veren???

Ik overweeg een paar busjes boven de veren te plaatsen om meer voorspanning te krijgen.

Ik hoor graag van jullie.

Johs Heymink

Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Na 35 jaar is de fut wel een beetje uit die veren en helpt een bus ook niet echt.

De Hobbyist (forum-sponsor) verkoopt prima veren voor het oudere spul, kost ook niet veel.

Nieuwe veertjes en olie brengt de voorkant weer netjes op orde, of eerst het spul eens uit elkaar halen en schoonmaken.

Groeten, Paul.
Reply
Koop dan gelijk de progressieve veren van Onze Sponsor. Dat ga je merken! Let dan wel even op de juiste hoeveelheid olie in de vork na wisselen.
Reply
Peters BMW's 2 kleps twins geeft voor de oudere /5 en /6 modellen als vrije lengte aan 530 -542 mm.

Die van jou voldoen dus nog aan de maat.
Reply
In 35 jaar gebeurt er ook op verengebied veel. Die progressieve veren bestonden toen nog niet, bij mijn weten. En ze zijn echt beter dan de originele.
Reply
Reactie van bezoeker 'Rik Tuin', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:In 35 jaar gebeurt er ook op verengebied veel. Die progressieve veren bestonden toen nog niet, bij mijn weten. En ze zijn echt beter dan de originele.
Klopt, ik heb ze onlangs in mijn 60/5 van 1973 gezet. De motor staat voor hoger en is ook wat stugger aan de voorkant. Ik vind ze prima, gekocht bij de hobbyist.
Reply
waaran kan ik zien of er bij mij "progressieve" veren inzitten en zijn ze gewoon stugger oftewel wat is progressief in dit geval??
Reply
bij progressieve veren is de afstand tussen de windingen bij het ene eind groter dan bij het andere eind.
Reply

Beste mensen,
Bedankt voor jullie reactie. Jammer dat die veerlengte van mijn oude veren zo perfect aan de maat is, kan ik dus niet bij voorbaat de conclusie trekken dat de veren te oud zijn.... Ze zijn in ieder geval niet echt stug.
Ik zag dat bij http://www.hagon-shocks.nl/ de progressieve veren erg duur zijn. Extreem veel duurder dan die van De Hobbyist. Zou er zoveel verschil in zijn??

Zijn vulbusjes echt geen opllossing??
Reply

Beste mensen,

Ik heb toch maar nieuwe veren gekocht bij de Hobbyist.
Lengte van de nieuwe veren: 555 mm,
Daarnaast heb ik nog een vulbusje van 15 mm dik (origineel) onder de bovenste opsluit-moer.bovenop zitten. Maar dat is standaard.

Resultaat: perfect!!

Groet Johs H
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)