Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Invloed van uitlaat op co-gehalte
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb zoiets eens bij een auto gehad, bleek de koelwatersensor een te hoge waarde aangeven. De motor liep daardoor alsof hij nog half koud was vlgns de computer. Dus een (te) hoog benzineverbruik terwijl de rest goed leek te zijn, behalve (ook) het steeds hoge CO percentage.
Mocht de waarde op de sensor goed zijn kijk dan ÛÛk of deze waarde bij de computerstekker hetzelfde is. Een overgangsweerstand kan zo maar gebeuren. Stekkerverbinding oid. De exacte waarde weet ik niet maar een voltmeting zou moeten zijn tussen de 0,5 en 4,5 V.
Ik heb zelf eens ooit een auto zuiniger gemaakt door de koelsensor te foppen met een extra parallelweerstand. Dus warmer laten aangeven dan hij werkelijk was.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcoen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Bedankt Marcel voor het meedenken,maar ik heb deze truc al toegepast. Ondanks dat ik denk dat de olietemp.-voeler goed is (meter geeft goed aan) heb ik sinds geruime tijd een weerstand parrallel gezet over de tem.-voeler. Deze kan ik inschakelen d.m.v. een schakelaartje op het stuur. Ongeveer een minuut na koude start schakel ik deze in en loopt de motor inderdaad mooier rond. Het benzineverbruik is hiermee niet gedaalt. Ik ga er dan ook vanuit dat dit een symtoombestrijding is en geen oplossing voor mijn probleem.
Ik heb nu wat langer gereden met de laser-uitlaat. Het benzineverbruik is, ondanks de betere CO-waarden niet gedaalt. De uitlaat wordt dus geschrapt van het verdachtenlijstje. Wordt vervolgd.
Groeten Marcoen
Reply

Weet je zeker dat de temperatuurwaarde ook exact binnenkomt bij de computerstekker? Het lijkt erop dat de computer een probleem zou kunnen hebben. BMW dealer polsen? software updatebv? Een collega van mij is ook niet enthousiat van het benzineverbruik van zijn 1100. Ik zal hem eens vragen of hij nog wat weet.
Chippen? Kun je anders een computer tijdelijk lenen om te proberen?
Laat horen, ik ben benieuwd.
Reply

Stel dat je het luchtfilter eens weg zou laten, zou dat helpen?
Gaskleppositiesensors bewust iets veranderen?
Reply

Hallo,
Ik heb alle stekkerverbindingen grondig schoongemaakt met contactcleaner en ingespoten met WD40. De computer is reeds compleet vervangen.(Het lijkt mij niet aannemelijk dat deze dezelfde fout zou hebben als de originele). Het luchtfilter heb ik eens weggelaten voor co-meting. Dit gaf geen verschil. Ik heb uiteraard het benzineverbruik niet gemeten zonder luchtfilter. De TPS heb ik in verschillende standen uitgeprobeert (tussen 360 en 400 mv). Dit gaf wel enige verandering op het rijgedrag en gasrespons, maar niet op het benzineverbruik.
Groeten, Marcoen
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Ondanks je leeftijd van de motor, is dit niet iets dat door bmw opgelost moet worden? zo een probleem is toch te belachelijk voor woorden ???

Ik denk dat ik even zal kontakten met bmw nederland.
Reply

Weet je al wat? ik ben wel benieuwd.
Reply

Onlangs mijn injectors nog eens laten testen bij een Bosch-center. Deze zijn perfect in orde. Alles nog eens grondig afgesteld. Dit alles zonder resultaat. Het valt mij wel op dat het CO - gehalte niet constant is, maar wisselt tussen 4 en 6 %.Dit bij constant stationair t.t.Ik heb hier geen verklaring voor en dit maakt het inregelen van de co-potmeter extra moeilijk.Tot op heden is het best bereikte co-gehalte tussen 3.5 en 5.5 %, wat veel te hoog is.Ik sta open voor elke bruikbare tip!
M.v.g. Marcoen
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Misschien dat we samen eens naar jouw brommert moeten kijken, 2 zien meer als 1 en een 2e mening schept wellicht helderheid in de materie.
Volgens mij staar je jezelf blind op iets simpels.

Ik ben redelijk bekent met de R11xx en wil er wel eens een middagje aan besteden.

Groeten, Paul.
Reply

Paul, dat vind ik heel vriendelijk van je, en wil hier graag op ingaan. Laat maar weten wanneer het jou past. Mail ook even je adres en eventueel telefoonnummer door, dan kunnen we een concrete afspraak maken.
Mijn mail-adres is marcoen.jansenXpandora.be
M.v.g. Marcoen
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)