Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Invloed van uitlaat op co-gehalte
Reactie van bezoeker 'Marcoen', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb sinds anderhalf jaar een BMW R1100 RS in mijn bezit van 1995. Deze motor loopt vanaf mijn aanschaf veel te rijk.(zwarte rook uit de uitlaat en een verbruik van 1 op 12) Al het mogelijke heb ik reeds gedaan: luchtfilter en benzinefilter vervangen, bougie's vervangen (Brisk), olietemp. sensor verv.,motronic verv. co-potmeter vervangen, bougiekabels en doppen vervangen, kleppen nauwkeurig gesteld, gaskleppen syncroon gesteld. Het CO-gehalte komt in het beste geval niet onder de 4 %. Onlangs de originele uitlaat vervangen door een Laser uitlaat, en wie schetst mijn verbazing? Het co - gehalte is met dezelfde afstellingen gedaald onder de 1 %. Let wel, enkel de uitlaat vervangen en geen andere schip geplaatst.Is dit een normale reactie na het plaatsen van een Laser uitlaat? Of kan er iets mis zijn met mijn originele uitlaat. Ik heb deze al gereinigd met soda en schoongebrand met de lasbrander, echter zonder resultaat. Ik zou wel graag in de toekomst verder rijden met de origenele uitlaat wegens te veel herrie van de Lazer.
Groeten, Marcoen
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Probeer eens een andere originele uitlaat.

Dan sluit je jouw uitlaat uit als mogelijke oorzaak.

Die Lazer heeft wel wat invloed op het CO, maar dat het CO van 4 naar 1% terugvalt, ligt niet aan die pijp alleen.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

zit er ook een kat in de orig. pijp ? misschien is die zwaar vervuild geweest?

rijd hij nu dan ook zuiniger ?
mijn r1100rs rijd 1 op 16-17
Reply

Mijn motor hoort normaal geen kat te hebben,maar ik ken de voorgeschiedenis van de motor niet.Het zou dus mogelijk zijn dat er in het verleden een uitlaat met kat is ondergegaan. Is dit aan de buitenkant te zien?
Ik overweeg om een luik in de tussenpot te slijpen om zodoende het binnenwwerk te controleren en schoon te maken en om een eventuele kat te verwijderen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het benzineverbruik ziet er veel gunstiger uit, maar vanwege te weinig kilometers heb ik hiervan nog geen juiste cijfers.
Groeten, Marcoen
Reply

Hoi.

Een vervuilde kat, dat kan een oorzaak zijn.

Als er een kat inzit, moet er ook een aansluitpunt voor de Lambdasensor zijn, deze zit rechts, net voor de demper, aan de binnenkant van de pijp.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'peter45', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, als je hem open wilmaken, houd de zaagsnede zo klein mogelijk, dat scheelt bij het dicht lassen.....dus ijzerzaag of dunne slijpschijf.

succes

ps. stond pas een r1100rs uitlaat orig. op marktplaats voor 50!!. misschien idee ?

grt, peterr45
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Als er ook zwarte rook uit de uitlaat komt lijkt het mij niet dat er een kat verstopt zou zijn. Een verstopte kat geeft een sissend uitlaatgeluid en er is bitter weing vermogen voorhanden. Ik hoor niet dat je de benzinedruk heb opgemeten, is de benzinedrukregelaar wel ok? Er zou ook een slechte verstuiver in kunnen zitten. Laat deze anders eens testen en/of reinigen. Probeer eens een injectiecleaner.
Klepspeling ok? Ontstekingstijdstip?
Haal je wel makkelijk je topsnelheid? Benzine is tegenwoordig echt peperduur aan het worden.
Reply

Hallo,
De benzinedruk heb ik gemeten op 3,10 bar. Voor de zekerheid een andere drukregelaar gemonteerd (3,00 bar), echter zonder verbetering. De injectors heb ik bij een Bosch services station ultrasoon laten reinigen en voor de zekerheid injectorreiniger bij de benzine gedaan. Dit allemaal zonder resultaat. De motor heeft voor mijn gevoel wel zijn volle vermogen (uiterste topsnelheid nooit uitgeprobeert) en rijdt verder goed, alleen het hoge benzineverbruik vind ik onaanvaardbaar.
Groeten, Marcoen
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Dat kan ik mij voorstellen. Als je de benzinedruk nu eens zou afknijpen?
Reply

Hoi.

3 bar is de normale werkdruk voor deze fiets.

Zelf rij ik mijn R1100RS met een regelaar van een K1200, 3,5 bar, rijdt net even soepeler.
Kom toch nog steeds 16-17 km ver op een liter peut, woon/werk.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)