Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cardantunnelolie gaat naar bak, r45
Hallo Allen,

Nu mijn r45 rust heeft (r1100rs aangeschaft) even de oliepeilen nagelopen, en weer was olie weg uit cardan tunnel, bak olie aanzienlijk te hoog (ik had tunnel al eens bijgevuld) dus de olie komt in de bak terecht. Nu is de bak 2000 km geleden gereviseerd, lagers/keerringen en er is secuur gewerkt. Nu mijn vraag: hoe kan dit nu ? Is er een ontluchtings probleem ?? Dit deed hij ook al voor de bak revisie trouwens.

Gr, Peterr45 (of peterr1100rs) ;-)
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Weet je zeker dat alle keerringen in de goede richtingen zijn gemonteerd? De cardantunnel is niet ontlucht, en zal dus druk opbouwen. Daarom moeten de keerringen in bak en cardan met dichtlip richting tunnel worden ingebouwd.
Lei.
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Ha Lei,

gister wat zitten zoeken in vraagbaak, en daar zag ik ook plaatje van die keerring, inderdaad was het veertje vd keerring onder de flens te zien, misschien moet ik even de rubber mof lossen om te kijken hoe hij uiteindelijk zit, weet het niet meer eigenlijk..

bedankt voor de tip

grt, peter v oossanen
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

zijn er niet een keer andere schokbrekers op gezet die iets korter zijn dan de originele? achterbrug moet in rust dus niet helemaal horizontaal staan. op 1 of ander bmw forum had ook iemand het probleem wat jij beschrijft en die had het probleem opgelost door schokbrekers van de juiste lengte te monteren. henry
Reply
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, zitten al jaren de koni vervangers op, tunnel loopt sterk naar achteren af, dus geen olie tegen keerring van bak aan.
Reply
Hoi,

als de keerring goed zit en ook nog recht (vd week gaat hij open)
Dan loopt er misschien olie mee naar d ebak op het moment dat hij ontlucht door dat kleine gleufje achter flens.

Is dat te voorkomen door een ontluchting op de tunnel te boren ? ik weet niet origineel, maar ergens uit het zicht moet kunnen, slangtje omhoog brengen zodat er geen regen water in komt, wie denkt mee ?????????????

vast bedankt

grt, peter v oossanen

r45
r1100rs
ural 650 span

[img]/import/photos/p25784s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

Het is een bekend probleem.
Ik heb er ook jaren mee gehannest voordat ik doorhad wat er aan de hand is.
Telkens als je remt schiet de olie naar voren en wordt een paar druppels door de ontluchting geduwd.
Als je dus veel over kleine tot zeer kleine wegen rijdt, waarbij je dus veel moet remmen, heb je er eerder last van dan als je alleen maar snelweg rijdt.
Verder speelt de afstelling van je achtervering (onder belasting) een rol.
Als je die te slap hebt staan, staat de olie al voorin. Zet je vering wat strakker en kijk dan nog eens.
Ik heb hier een link waar het allemaal uitgebreid beschreven staat: http://home.jps.net/~snowbum/oiltransfers.htm
Sucses

Wil
Reply
Hoi,

ok, bedankt, ik ga nu lezen.

ik zit gelijk al te fantaseren over een overloop nippel op de bak, met slangetje naar cardan tunnel ;-)

grt, peter
Reply
Peter,

Als je een cardan monteerd met een slechte keering, dan loopt de olie uit de achterbrug de cardan in. Maak op de cardan een ontluchtingslang naar de versnellingsbak, als het oliepeil hoog genoeg staat dan loopt de olie weer de tunnel in, enz enz enz..... natuurstroming.

Is dit probleem niet eerder beschreven, en had dit te maken met een gaatje in de bak achter het lager van de uitgaande as? of was dit de olie uit de bak richting de tunnel.

Richard

Reply
Hoi richard, dat was cardan ----> tunnel meen ik te herrineren.

bij mij dus van tunnel naar bak.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)